Prenosim Vam svoj rad pisan za konferenciju u Opatiji. Pitanje interkulturalne komunikacije osnov za uspostavljanje dijaloga na našim prostorima.
Sažetak:
Poslije velikih patnji, nesreća, opčinjenosti strahom, mržnjom i nepovjerenjem,
nacionalnom i vjerskom ostrašćenošću, postavlja se pitanje postoji li za
uspostavljanje interkulturalne komunikacije dovoljno tolerantnosti na prostoru
bivše Jugoslavije? U vrijeme prijelaza iz socijalizma u kapitalizam, socijalno
je uništen pojedinac, što je rezultiralo jačanjem kolektivnog identiteta.
Pripadnost zatvorenoj zajednici ojačalo je mržnju prema svemu nepoznatom i neizvjesnom.
Prisjetimo se Dvornikovića: „Naš čovek u suštini poznaje samo obe krajnosti:
apsolutnu veru i zanos ili duboko nepoverenje i odvratnost“. Vladajuće elite
opstaju na manipulaciji emocijama, šireći ideologiju nacionalne pripadnosti.
Nažalost, politička neosviještenost i zavedenost idu i dalje pa tako uzrokuju i
antagonizam unutar istog naroda dokazivanjem lokalnih karakteristika. Mediji,
kao produžena ruka politike, koriste svoju moć manipulacije i javnost uvode u
stanje potpune dezorijentacije – selekcijom informacija, preusmjeravanjem pozornosti
od suštinskih problema, buđenjem emocija i podgrijavanjem nacionalnih strasti.
U ovakvom sustavu u kojemu manipulacija dominira, teško je iskreno i slobodno
uspostaviti interkulturalnu komunikaciju.
Ključne riječi: nacionalizam, interkulturalna komunikacija,
politika, mediji
Uvod
Nemoguće je prići ovakvoj temi bez osvrta na povijest, filozofiju,
psihologiju, antropologiju, sociologiju i politologiju. Višedesetljetno
uspostavljanje novih, samostalnih država na prostoru bivše Jugoslavije, nameću
uspostavljanje dijaloga s vremenom kao jedinim saveznikom. Povijest je nemoguće
ignorirati, kao i sve znanstvene discipline duha, ali se ne može reći da nije problematična,
ističe Miloš Ilić[1]. Tu
sumnju Ilić objašnjava retorikom pojedinaca koji kada govore o povijesti
„...imaju u vidu samo neku priprostu, jednostranu, giljotirajuću istoriju“.[2]
Podaci o Prvom svjetskom ratu, koji je trajao od 1914. do 1918. godine,
variraju, s obzirom na činjenicu da početkom 20. stoljeća nije postajao
ozbiljan sustav za prikupljanje podataka. Agencija Fres Press, prikupila je
podatke po kojima je u Prvom svjetskom ratu, mobilizirano 70 milijuna vojnika,
poginulo je 10 milijuna, a 20 milijuna ljudi je ranjeno.[3]
Procjenjuje se da broj stradalih ljudi u Drugom svjetskom ratu iznosi nešto
manje od 55 milijuna, što ga čini jednom od najvećih svjetskih katastrofa.[4]
Podaci koji su javnosti dostupni o ratu u bivšoj Jugoslaviji (90-tih), govore
da je oko 130.000 ljudi ubijenih i nestalih, oko 116.692 izbjeglica, a 23.231
interno raseljenih, silovano oko 60.000 žena, prema podacima Istraživačko-dokumentacijskog
centra[5],
ubijeno je 3.372 djece, od čega najviše u Sarajevu i Istočnoj Bosni. Nažalost, ovaj posljednji rat još uvijek nije
gotov u glavama ljudi koji žive na ovim prostorima. Teroristički napad koji se dogodio
u Zvorniku (BiH), 27. travnja 2015. godine, zapravo je samo odjek ratova iz
90-ih godina. Kolumnista tjednika Vreme,
Teofil Pančić, smatra da u svim narodima
koji su sudjelovali u ratovima na Balkanu i dalje se održava kult vlastite
žrtve – gdje svi sebe vide kao žrtve, dok one druge vide kao zlikovce kojima se
treba osvetiti.[6] Za
očekivati je da podjela BiH po etničkoj osnovi na Republiku Srpsku i Federaciju
BiH, ne može donijeti ništa osim održavanja tih stalnih tenzija.
Tako su se u 19. stoljeću vodili ratovi između nacionalnih država, u Drugom
svjetskom ratu, između ideoloških sustava - nacizam i fašizam su se suprotstavljali
komunizmu i liberalnoj demokraciji, a ovaj posljednji rat koji se ticao samo
nas na prostoru bivše Jugoslavije, nije jednostavno opisati i klasificirati.
Svakako je neophodno napustiti ideju postojanja jednog dominantnog čimbenika
koji je doveo do raspada Jugoslavije, jer raspad nije nastao odjednom. Za razumijevanje,
potrebno je analizirati uzavreli nacionalizam[7],
pokušaj Srbije da proširi svoje granice, kulturnu različitost, kult ličnosti[8],
institucionalna pravila[9]
koja nisu dozvoljavala funkcioniranje jedinstvene države i međunarodnu politiku. Pokazali smo da
Ciceronovu lekciju „Historia est magistra vitae“ nismo savladali.
Kako akademik Davorin Rudolf kaže: „Svijet u kojem živimo zaglavio se
između trajnog mira, budućnosti koju nismo dosegli i prošlosti, punoj oružanih
sukoba, koje se nismo otarasili. Ostala nam je, stoga, najvažnija poruka dvaju
svjetskih ratova koji su sjajno definirali filozofi: utroba koja rađa ratove
još uvijek je plodna“[10]
Prošlo je 20 godina od završetka rata na prostoru bivše Jugoslavije. Svaka
od republika dobila je svoju samostalnost sa željom za razvojem jakog nacionalnog
prizvuka, izuzev Bosne i Hercegovine koja je podijeljena na dva entiteta i Brčko
distrikt. U tako podijeljenoj zemlji žive tri konstitutivna naroda (Bošnjaci,
Srbi i Hrvati) i „ostali“ koji ne mogu participirati u vlasti. Ovakvom podjelom
vjerojatno je bila želja zadržati narode na ovim prostorima, ali svatko u
svojoj enklavi. Međutim, zamisao nije uspjela, ili preciznije rečeno, nije
ostvarljiva. U oba entiteta i Brčko distriktu žive sva tri konstitutivna naroda
i „ostali“ (ma kako to ružno i diskriminatorno zvučalo, ali to je zvaničan
izraz za manjine). Naslijeđeni, zdravi međuljudski odnosi, društvo u
tranziciji, proces globalizacije (o kojemu postoje oprečni stavovi), sve su to čimbenici
koje politike ne mogu spriječiti. Politike svakodnevno otežavaju bivstvovanje
različitosti na ovim prostorima, što svjesno ili nesvjesno, šireći
ekspanzionistički nacionalizam. Činjenica je da su legitimno priznati narodi
dobili svoj jezik, razvijaju svoju kulturu, djeca se obrazuju po programima naroda kojemu
pripadaju,[11] obnavljaju
se vjerski objekti i uspostavljen je suživot. No, aporije za interkulturalnu
komunikaciju su, čini mi se, još uvijek nepremostive.
Na žalost, dvadeset godina poslije zločina u Srebrenici, još uvijek se
postavljaju pitanja – je li u Srebrenici uopće izvršen genocid, kao i pitanje
priznavanja genocida. Medijski prostor je uzurpiran od strane „političkih
moćnika“, tako da je manipulacijama istinom, ubojito sredstvo za podjele i nove moguće sukobe. Kako Hana Arent
govori, istina viđena sa stanovišta politike ima despotski karakter. „Nju stoga
mrze tirani, koji opravdano strahuju od konkurencije prinudne sile koju ne mogu
monopolizirati. Istina, također, uživa prilično nesiguran status u očima vlada
koje počivaju na suglasnosti i sva kazivanja o njima – sve izmjene mnijenja
zasnovane na točnom obavještavanju – neće ništa doprinijeti njihovom
utemeljenju.“[12] Nepriznavanje
krivice raspiruje nacionalnu netrpeljivost i pojedinca stavlja u vrlo tešku
situaciju u kojoj mu je dano da nosi teret krivice iako nije sudjelovao u
zločinima, niti je bio u mogućnosti odlučivati o postupcima/zločinima. Paradoks
ovih prostora je da oni koji su doveli do raspada Jugoslavije i koji su
potpirivali nacionalnu ostrašćenost, danas se trebaju pokloniti žrtvama svojih
rušilačkih i genocidnih politika, budući da su, nakon dvadeset godina, opet na
vlasti. Iskrena spremnost za ovakvim činom ne postoji što uzrokuje otežan
suživot i težnju za zatvaranjem unutar svojih granica koje, pak, vode jasnim
podjelama. Jaspers to objašnjava na sljedeći način: „Patnja se razlikuje po vrsti, a većina ima
sluha samo za svoju sopstvenu. Svako naginje tome da velike gubitke i bol
tumači kao žrtvu, ali moguća tumačenja svrhe te žrtve deli takav ponor razlike
da one postaju glavni izvor podela.“[13]
Izmanipulirana javnost ne promišlja, već traži da bude vođena pošto je
delegiranje odgovornosti najjednostavniji način opstanka. Ivan Lovrenovič je u Labirintima Bosne i Hercegovine to
opisao na sljedeći način: „Stanje duha u Bosni uvijek ste istodobno mogli
označiti i stanjem latentne mržnje i stanjem prave idile, a da u oba slučaja
budete potpuno u pravu.“[14]
Odgovore na sve otvorene aporije ću pokušati pronaći kroz: analizu ekspanzionističkog
nacionalizma unutar Bosne i Hercegovine uzrokovanog raspadom Jugoslavije,
analizu mentaliteta naroda koji žive na ovim prostorima, analizu različitih
kultura koje trebaju uspostaviti komunikaciju, s obzirom na krvavi rat koji je
ostavio nemjerljive posljedice na narod ovih prostora. Nemoguće je u analizi
zaobići i dio koji se odnosi na donositelje odluka i kreatore politika, imajući
u vidu da se 20 godina nakon završetka rata na političkoj sceni ništa nije promijenilo
kod sva tri konstitutivna naroda, osim što su političari sve bogatiji, a njihov
narod sve siromašniji.
1. Ekspanzionistički
nacionalizam - uzrok i posljedica raspada Jugoslavije
Trebalo je živjeti u Srbiji devedesetih godina i ostati normalan. Svakodnevno
biti indoktriniran i živjeti pod potpunom medijskom blokadom, opstati kao
ne-Srbin, umjetnost je preživljavanja. A kada se završe svi ratovi u kojima je
srpska vojska sudjelovala, trebalo je imati hrabrosti i doći u Bosnu i
Hercegovinu. U Bosni i Hercegovini vas ne pitaju tko ste, za njih ste uvijek
Srbin jer dolazite iz Srbije. Ukoliko ste u Republici Srpskoj, možete proći kao
Srbin, ali sa manom jer niste bili s njima za vrijeme rata i ne znate za svu
patnju kroz koju se prošlo. Ukoliko ste u Federaciji Bosne i Hercegovine,
potrebno se dokazivati, jer to što ste Srbin dovodi vas u vezu s četništvom. Isto
je i ako ste Hrvat, u Federaciji Bosne i Hercegovine bi vas hrvatski živalj
svojatao, a u Republici Srpskoj bi predstavljali problem. Nekadašnja teritorijalna
pripadnost određuje vaš identitet. Nakaradnost sustava, neobrazovanost,
nacionalna ostrašćenost vas smještaju među one kojima možda i ne pripadate. Iste
stvari se događaju ako ste netko drugi kako u Hrvatskoj, tako i u Srbiji. Sporni
odnosi Drugog svjetskog rata („partizani-četnici“ i „partizani-ustaše“) nisu završeni,
a već je došlo do novih krvavih sukoba koji su samo unijeli još više podjela.
Vijest o rehabilitaciji Draže Mihajlovića nije dobro primljena ni u Bosni i
Hercegovini ni u Hrvatskoj. Riječ
„četnik“ među Hrvatima znači isto što i riječ „ustaša“ među Srbima. Tako se
određeni politički potezi potpuno nepromišljeno vuku, kao što Dubravka
Stojanović kaže: „Ja često mislim da se država bavi istorijom upravo da se ne
bi bavila tim temeljnim državnim pitanjima. Ne bavi se putevima i prugama,
školstvom ili zdravstvom, nego istorijom. To je već potpuno jasan znak užasne
slabosti države i njene potpune dezorjentisanosti“.[15]
Zbog političke dezorijentiranosti, političke nekulture, političke neiskrenosti
i nekorektnosti, nositi kolektivnu krivicu je nepravedno. Očito je da su danas
standardi strogosti najviši u moralnim stvarima, čiji izvor, pak, možemo
tražiti u religijskom podrijetlu. Hana Arent posrednu odgovornost za stvari
koje nismo učinili vidi kao cijenu toga što ne živimo sami, već među drugim
ljudima i zbog toga što se sposobnost dijeljenja može aktualizirati samo u
nekoj od mnogih i mnogostrukih oblika ljudske zajednice.[16]
O razlozima koji su prouzrokovali raspad Jugoslavije[17]
mnogo je pisano. Profesor Dejan Jović navodi osam čimbenika koji su doveli do
kolapsa Jugoslavije, od kojih se čak četiri dovode u vezu sa nacionalizmom tzv.
„drevna mržnja“ među jugoslavenskim narodima, nacionalizam, kulturalne razlike
među jugoslavenskim narodima i uloga raznih osoba u stvaranju i razaranju jugoslavenske
države.[18]
„Drevna mržnja“ među jugoslavenskim
narodima je najradikalniji stav koji je na Zapadu korišten, a koji
služi isključivo u manipulativne svrhe. Raspadom Jugoslavije, Europa je najviše
izgubila, a uzrok poraza je trebalo tražiti u drugima. Koliko neutemeljenosti u
ovom stavu ima govori istraživanje Dragomira Pantića, koje je proveo među
radničkom populacijom u Jugoslaviji 1987.godine. Istraživanje je obuhvatilo
četiri vrste distance: religioznu, političku, obrazovnu i etničku u pogledu
hipotetičkog braka i prijateljstva. Njegovo istraživanje govori da je prema
Albancima ta distanca bila značajna. Od ostalih naroda, Slovenci su pokazali
najveću distancu među Muslimanima. U svim ostalim slučajevima (čak i kod
Slovenaca u odnosu na druge narode), više od 50% ispitanika je izjavilo da ne
bi bio nikakav problem da se vjenčaju sa osobama druge nacionalnosti.
Najznačajnije je, pritom, da je postotak onih koji su izražavali takav stav kod
Hrvata i Srba u odnosu jednih prema drugima bio iznimno visok. 72%
Hrvata/Hrvatica je tada (samo tri godine prije izbora Franje Tuđmana) izjavilo da ne bi bio problem vjenčati se sa
Srpkinjom/Srbinom, a 74% Srba/Srpkinja ne bi imalo problem vjenčati se sa
Hrvaticom/Hrvatom. Također, 76% Srba je izjavilo isto za Slovence/Slovenke, dok
je kod Slovenaca postotak bio niži (ali ipak visok), 59%. Slovenci nisu
razlikovali u tom smislu Srbe i Hrvate, s kojim bi se moglo vjenčati 60%
Slovenaca/Slovenki. Pantićevo istraživanje pokazuje da od svih mogućih
kombinacija međunacionalnih odnosa jedine iznimke su bile one između Slovenaca
i Muslimana (i to samo u tom smjeru, ne i obratno) te u odnosu prema svim
Albancima. [19] Iz
podataka se vidi da odnosi između Srba i Hrvata nisu bili protkani mržnjom. Živjeli
su kao susjedi sve do početka devedesetih. Ne smijemo zaboraviti da su i u Drugom
svjetskom ratu na istoj strani bili srpski i hrvatski partizani, a i jedni i
drugi borili su se protiv neprijatelja unutar svojih naroda, srpskih četnika i
hrvatskih ustaša. Odnos prema bosanskim Muslimanima i Albancima svakako nije
mogao utjecati na raspad Jugoslavije. Istraživanje je pokazalo stav naroda, a
ne stavove intelektualne i političke elite. Ovo je jedan od ključnih
pokazatelja gdje se odgovornost prenosi na narod, a ne na elite. Elite su uspjele
napraviti jugoslavensku ideju, ali ideja je prihvaćena i razvijana u narodu. I na
kraju, narodi su pokazali više respekta prema ideji nego sami njeni tvorci. Taj
običan svijet zna za riječ „sveto“. U svetim i svjetovnim knjigama se kaže da
je svijet bio jedna zajednica, pa tako u Kuranu piše: „Svijet je bio zajednica
(prirodnom vjerom)“, a u prvoj poslanici Korinćanima „Jer smo jedan hljeb,
jedno tijelo mnogi; jer svi u jednom hljebu imamo zajednicu“. Religija je tijekom
stoljeća imala ulogu da povezuje i ujedinjuje
ljude u zajednicu. Bez obzira što su je u vrijeme komunizma mnogi
smatrali lažnom i dangubnom, ipak je služila i bila moćno sredstvo društvene
integracije.
Početkom raspada Jugoslavije upotrijebljena je sva sila[20]
kako bi se sama ideja zajedništva uništila. Sve je bilo usmjereno na
prostore u kojima je bilo najviše Jugoslavena
(etnička kategorija), gdje su živjeli Srbi, Hrvati i Muslimani – Bosna, Mostar,
Vukovar, Karlovci. Posijati zlo mržnje je bilo jedini način uništiti ove
dijelove zemlje. „Duh u vojsci – to je množitelj kojim kad se pomnoži masa dobiva
se proizvod snage.“[21]
Mržnja je bila pokretačka snaga i šovinističke agresije i etničkog čišćenja i
svih zločinstava, ističe Ratko Božović.[22]
Logika nacionalizma je u spremnosti da u ime ideje o naciji žrtvuje narod u
čije ime inače govori. Zajedničko destruktivnim ideologijama je volja za moć,
volja za vlašću, odnosno volja za nad-vlašću. Kako bi Hana Arent rekla:
„Ukratko, bitan je njihov totalitarizam,
svejedno da li je riječ o totalitarnom nacionalizmu ili totalitarnom
internacionalizmu. Drugim riječima, osude vrijedan nije već nacionalizam kao
takav, nego totalitarni hegemonij, eo
ipso agresivno – ekspanzionistički (prema unutar i prema spolja)
nacionalizam.“[23] Dok se
dr. Franjo Tuđman predstavljao kao liberal, Slobodan Milošević se nije
pokušavao lažno predstavljati, obojica su razmišljala totalitarno.
Sociolog Đuro Šušnjić ukazuje da se sve ideje izrode u ideologije.[24]
Tako se i ovdje ideja jugoslavenstva izrodila u ideologiju nacionalizma. Od
ideje koja je spajala narode, izrodila se ideologija koja ih je razdvojila.
Ideolozi ubrajaju u neprijatelje sve one koji se usuđuju misliti drugačije od
njih. Sjajan opis takvog stava pronalazimo kod švedskog nobelovca Lagerkvista u
priči „Krvnik“ – „Upamtite dobro, da
osim našeg neće biti drugog shvaćanja svijeta! Ne smije ga biti! Gotovo je,
razumijete li, sa starim idejama.“[25]
2.
Kakvi smo zapravo to mi
– Bošnjaci, Srbi i Hrvati u Bosni i Hercegovini
Nekada smo se zvali Jugoslavenima i širili smo bratstvo i jedinstvo.
Govorili smo istim jezikom i odlično smo se razumjeli. Čitali smo Krležu,
Andrića, Mešu Selimovića i Ćosića. Imali smo dobar obrazovni sustav i nismo
sanjali da ćemo se jednog jutra probuditi na dalekom Istoku. „Što je nekoć bila
vrlina, danas je mana. Mi stojimo tek na pragu presudnih i velikih novih
životnih akomodacija“[26]
A onda su došle kobne devedesete i onda je postalo jako bitno izjasniti se kao
Bošnjak, Srbin ili Hrvat. Svatko je dobio svoj jezik, Bošnjaci - bosanski jezik, Srbi - srpski jezik i Hrvati
– hrvatski jezik. I povijest nam je različita. U školama djecu učimo samo
povijesti svog naroda. Zatvaramo se u torove, a žalimo se kako nas je Meša
Selimović opisao „Čudan svijet, ogovara te, a voli, ljubi te u obraz, a mrzi
te, ismijava plemenita djela a pamti ih kroz mnoge pasove, živi i nadom i
sevapom i ne znaš šta nadjača i kada. Zli, dobri, blagi, surovi, nepokretni,
olujni, otvoreni, skriveni, sve su to oni, i sve između toga“[27]
Danas podijeljena Bosna i Hercegovina živi duh palanke, koji Radomir
Kostatinović vidi na sljedeći način: „U svetu palanke, važnije je dobro se
držati ustaljenog običaja nego biti ličnost.“[28]
Bosnom su ovladali osobni (partijski) interesi. Siromaštvo duha je običan
svijet podčinilo i korumpiralo. Taj „mali“ čovjek, bio on Bošnjak, Srbin ili
Hrvat je zahvalan za rutinski život, koji je siguran sigurnošću koju samo
rutina može ponuditi. Otpor i nerazumijevanje europskog konteksta koji je
politički nametnut, leži zapravo u činjenici da se narodi zatvaraju u svoje
poznate svjetove, gdje mogu unaprijed predvidjeti dešavanja i gdje se osjećaju
sigurnim. Svi oni liče jedni na druge. Živeći skupa na ovim prostorima, gdje su
se među sobom miješali, gdje se genetički materijal miješao, gdje su se naslijeđene
osobine i predispozicije prenosile na generacije, nemoguće je promatrati narode
izolirano. „Narod se sastoji od pojedinaca, ne samo sadašnje nego i svih
prošlih generacija“[29]
Koliko samo ima nepoznavanja ili možda podcjenjivanja od strane onih koji
donose odluke o našim životima, a u isto vrijeme i kolektivne nesvjesnosti i
prihvaćanje poslušnosti kao jedinog obrasca opstanka na ovim prostorima. Ekspanzionistički
nacionalizam nam je nametnuo stalno preispitivanje suprotnosti i traganje za
razlikama, jer mržnja se vezuje za različitost i nesuglasje. Reisu-l-ulema
Islamske zajednice u BiH, Husein ef. Kavazović, u razgovoru za „Avaz“, povodom
20. godišnjice genocida u Srebrenici, govoreći o odnosima Srba i Bošnjaka,
rekao je: „Političke elite su bez vizije. U duhovnim elitama vlada duh
inkvizitora, a intelektualne elite proizvode prošlost, to je naše trenutno
stanje.[30]
Ono što mi odbacujemo, neko drugi vidi.“[31]
U nastajanju ovog teksta, događa se incident u Memorijalnom centru
Potočari, napadnut je premijer Srbije Aleksandar Vučić koji se došao pokloniti
žrtvama genocida. Dosta se govorilo i polemiziralo o dolasku premijera Srbije u
Srebrenicu povodom 20. godišnjice genocida iz razloga njegove zapanjujuće
ratno-huškačke retorike i politike vođene 90-tih. Međutim, ni mjesto ni vrijeme
nije bilo za ovakav incident. Muftija sandžački Muamer Zukorlić najoštrije je
osudio napad na premijera Srbije Aleksandra Vučića, ističući da je napad u suprotnosti s islamskim učenjem
i tradicijom muslimana Bošnjaka.[32]
2.1. U spomen velikom znanstveniku
– vratimo se vrijednostima kako bismo nešto i naučili
Već u antici su se pojavili prvi početci znanstvene psihološke
karakterologije. Ako se može napisati karakterologija Engleza, Francuza,
Norvežanina, zašto bi problem bila Dvornikovićeva Karakterologija Jugoslavena? Davno
je Dvorniković ukazao na činjenicu kako ima karakterologa koji misle da je
duboko uzajamno nepoznavanje najviše krivo za pokolj naroda od 1914. do 1918. Iako
je Dvornikovićevo kapitalno djelo „Karakterologija Jugoslavena“ doživjelo treće
izdanje 2000. godine (prvo izdanje - 1939. pred početak Drugog svjetskog rata; drugo
izdanje – 1990. neposredno pred raspad Jugoslavije), sigurna sam da nije
shvaćeno na pravi način Žarko Trebješanin to objašnjava na sljedeći način:
„Uslov za čitanje je da knjiga postoji, a sasvim drugo pitanje da li je čitana.
Nije dovoljno ni samo čitati, treba znati valjano pročitati. Na kraju, ne
postoji ni samo jedno čitanje“[33]
. Teško je prihvatiti činjenice koje potpuno ogole vaš karakter. Ne volimo se
suočavati s istinom, ne volimo kada nam na to drugi ukazuju. „Naša kultura i
civilizacija sastoji se od samih otpadaka, pozajmljenih sa Zapada i nezgrapno
nakalemljenih na našu varvarštinu. Ni slobodu, kada je jednom slučajno
postignemo, ne umemo da čuvamo i koristimo. Mi smo jedino sposobni da drugi
nama vladaju, da budemo tuđe roblje, tuđe sluge. Ni države, ni slobode nismo
zaslužili, sami srljamo u provaliju, kao bezglavo...itd.“[34]
Nažalost, zbog javnog iznošenja svojih rezultata bio je progonjen još od
studentskih dana i kao vrlo mlad sa 38 godina i titulom doktora znanosti bio je
umirovljen prvo na hrvatskom sveučilištu
(1926.godina), a zatim 1938.godine, ponovo u Beogradu, gdje je i trajno umirovljen.
Svatko tko se ozbiljno bavi izučavanjem ovog kapitalnog djela, zna da
Dvorniković nije bio zaslijepljen idejom jugoslavenstva. Bio je svjestan
različitosti i upravo se njih i plašio ukoliko bi došlo do raspada jugoslavenskih
naroda. Inspiraciju za ovakvo istraživanje našao je u želji da nastavi upravo
tamo gdje je Jovan Cvijić stao. U Antropogeografskim i etnografskim spisima, govoreći o porijeklu
stanovništva pojedinih oblasti, Cvijić ističe da u Bosni i Hercegovini ima vrlo
mnogo starinaca. „Gotovo svi muhamedanci su starinci, a nesumnjivo age i
begovi, koji su naše krvi. I među hrišćanskim stanovništvom preovlađujuju
starinci.“[35]Kao
glavni migracijski proces u Bosni i Hercegovini, Cvijić navodi da je bio unutarnje
seljakanje izazvano raznovrsnim uzrocima. Neupotrijebljena carska i aginska
zemlja, sudari među begovima, doveli su do premještanja kmetova. Kuga je u to
vrijeme harala, bila je uzrok što su neki krajevi opustošili. U Bosni i
Hercegovi ima doseljenika iz Crne Gore i stare Raške. Među crnogorskim
doseljenicima, Hercegovinu su naselili Banjani, vrlo plodno pleme. Doseljenika
ima iz Pive, Nikšića, Morače i dr. Iz stare Raške, bilo je manje doseljenika,
ali dolazili su iz Pljevalja, Prijepolja, Priboja, Nove Varoši. Manje je došlo
iz Boke i Dalmacije i to uglavnom katoličko življe. Okupacijom Bosne počelo je
iseljavanje muhamedanaca po svim oblastima europske Turske, posebno muhadžiri,
činili su nove mahale varoškog stanovništva. Iseljenici iz Bosne i Hercegovine
u novim sredinama poprimili su potpuno nove osobine.[36]
Hercegovci iz krasne Hercegovine, iz okoline Trebinja iseljavali su se u
krajeve gdje se moglo dosta zaraditi, siromaštvo su smatrali za sramotu. U
svojim zavičajima su se bavili vinogradarstvom, uzgojem duhana, pa i
stočarstvom, a u svojim novim sredinama mijenjali su zanimanja i često su bili
veliki trgovci. [37]
Opisujući Hercegovce, Dvorniković govori o hajdučko - hercegovačkom
mentalitetu: „To su ljudi puni neispravnosti i podmuklosti prema ljudskom
društvu. Uvek su spremni na prepad, otvoreno i podmuklo postižući uspehe, ne
toliko svojim sposobnostima i radom, koliko stalnim razvijanjem svojih
protusocijalnih nagona. Hajdučki tip poseduje veliku socijalnu prodornost, jer
ne mari za društvene norme niti pravila, nego ih ruši da bi postigao svoj cilj.
„Najveći“ Srbi i Hrvati dolazili su uvijek
iz Hercegovine, mada su rodovsko-genetski uvijek bili bliži jedni
drugima, negoli autohtonim Srbima ili Hrvatima. A ta njihova ljubav prema
naciji svodila se isključivo na ambiciju da oni budu njezini glavni
predvodnici, ratnici, glavni ideolozi i tumači.“[38]
Hrvatska i Srbija obiluju takvim primjerima. No, tema ovoga rada nisu ni Hrvatska
niti Srbija, već odnosi tri konstitutivna naroda u Bosni i Hercegovini i
njihova poteškoća u pronalaženju zajedničkog jezika kako bi suživot bio moguć.
Ovako postavljene stvari za sve one koji ne žive na ovim prostorima bi bile
logične, međutim, ovdje u HNK/HNŽ-u sve je mnogo kompliciranije. Kao što Kant
kaže kada piše o Francuzima: „Lični karakter Francuza je omiljen, nacionalni
odvratan“. Tako je i sa Hercegovcima, postoje razlike pa i suprotnosti između
individualnog i narodnog karaktera. S osjetljivim stvarima, treba biti oprezan,
jer riječ obvezuje.
3.
Kultura – nit koju treba dohvatiti
Ideja nacionalne kulture je za mnoge kulturnjake danas prazna romantika, a
u Bosni i Hercegovini za mnoge davno završena stvar.
Intelektualne i političke elite imale su veliki utjecaj u stvaranju ideje
Jugoslavenstva koju su činile zajednice Srba, Hrvata, Slovenaca, Crnogoraca,
Makedonaca i Muslimana (Bošnjaka). Građena je kulturalna zajednica koja se
temeljila na zajedničkom jeziku, a s različitim religijama. Proklamirana je ideja
multikulturalizma. Na stvaranje Jugoslavije kao države gledalo se kao najveći
uspjeh, pošto je tek 1918. godine došlo do ujedinjenja gotovo svih Jugoslavena
u jednu državu. Međutim, ono što je stvaralo skepsu bila je činjenica da smo umjesto
jednog dobili četiri nacionalizma – srpski, hrvatski, slovenski i jugoslavenski.
„Dakle, ideja donosi problem“[39].
Nacionalizam je počeo izlaziti iz mode i u prvi plan su počela izbijati socijalna
pitanja. Jugoslavenska nacija se potom utemeljila na ideologiji socijalističkog
samoupravljanja. Trajala je sve dok se u nju vjerovalo, dok su vjerovale
intelektualne i političke elite. A onda je nestala ideja Jugoslavije i s njom
jugoslavenska nacija i jugoslavenski identitet. Ideja multikulturalizma je
zatvorena. Samuel Hantigton to opisuje na sljedeći način: „...kada se širi jugoslavenski
identitet srušio, ovi uzgredni religijski identiteti dobili su novu važnost i
kada je sukob počeo oni su se pojačali. Mnogozajedništvo je isparilo i svaka
grupa se više identifikovala sa kulturnom zajednicom i određivala religijskim
pojmovima. Bosanski Srbi postali su ekstremni srpski nacionalisti
identifikujući se sa Velikom Srbijom, srpskom pravoslavnom crkvom i širom
pravoslavnom zajednicom. Bosanski Hrvati
su bili najžešći hrvatski nacionalisti, sebe su smatrali građanima Hrvatske,
naglašavali su svoj katolicizam...Islam je stekao veću važnost unutar
muslimanske nacionalne zajednice i snažan muslimanski nacionalni identitet
postao je deo politike i religije“[40]
Međutim, pitanje identiteta je uvijek otvoreno pitanje. „Kada bi postojali
„čisti“ identiteti, mogli bismo ih usmjeriti ka željenim promjenama. Međutim,
budući da su identiteti uvijek „hibridni i kontaminirani“, procesi promjena
neizbježno narušavaju ove vidove identiteta.“ [41]
Borba za identitet uzima primat nad ideologijom. Svijest o izmijenjenom
društvu, društvu kojim dominira različitost i konflikti, zahtjeva prihvaćanje
činjenice da okolnosti u kojima smo se našli i vrijeme u kojem živimo, traži prilagođavanje i otvorenost. Strategije
prilagođavanja se inače zasnivaju na: tehnologiji, društvenoj organizaciji i
religioznim uvjerenjima. Ta tri elementa su najvažniji dio onog što nazivamo
kulturom nekog naroda.[42]
Ključni element čovjekovog prilagođavanja je razmjena informacija, odnosno,
sposobnost komuniciranja. „Razgovor je jedini način da se misao ne zatvori u
dogmu a život u tamnicu: svaki zatvoren sistem teži raspadanju, bez obzira da
li je reč o ličnosti, društvu ili kulturi. Čuvaj se zatvorenog sistema, ma kako
se u njemu osećao sigurnim!“[43]
3.1. Emocija i tolerancija – putovi ka razumijevanju
Za vrijeme trajanja raspada Jugoslavije, za vrijeme krvavog rata u Bosni i
Hercegovi i danas poslije dva desetljeća još uvijek se govori o razlikama, a ne
o sličnostima. U početku je dominirao duh nacionalizma koji je zamijenila
emocija, a danas, emocija je zamijenjena manipulacijom. Koliko je emocija važna
i koliko je veliki utjecaj emocije na stavove naroda, na odnose između kultura
i na ponašanje nacija, opisao je Dominik Mojsi u Geopolitici emocija.
Knjiga se bazira na uvjerenju da svijet u kojem živimo nije moguće razumjeti
ako ne razumijemo njegove emocije. I drugo, emocije mogu biti i dobre i loše, neophodno
je pronaći balans. U knjizi, Mojsije se usredotočio na tri osnovne emocije: strah, nadu i poniženje. Strah tretira
kao odsustvo povjerenja; nadu, kao pokazatelja povjerenja; poniženje, kao
narušeno povjerenje. Kada bi trebalo svaku od ovih emocija povezati sa podijeljenom
Bosnom i Hercegovinom, dominirale bi strah i poniženje.
Strah je opravdano prisutan
kod sva tri konstitutivna naroda, a zasigurno nije mimoišao ni „ostale“ (manjine u BiH). Rat sa svim svojim
strahotama (umrli, ubijeni, silovani, nestali, raseljeni, prognani) je kod
domicilnog stanovništva razarajuće utjecao na samopouzdanje. Povjerenje u
političke elite je izgubljeno, običan svijet je danas više nego ikada za ovih
dvadeset godina ponižen. Duboka ekonomska kriza, politička neslaganja, strah od terorizma, širenja nacionalne mržnje,
nasilja, raseljavanja stanovništva i etnički sukobi su svakodnevni strahovi
Bosne i Hercegovine. Naizgled, tiha i mirna Bosna i Hercegovina je kao bure
baruta. Političko nerazumijevanje, politička nekultura i politička netolerancija,
svakoga dana narode u Bosni i Hercegovine sve više udaljava. I dalje u ovoj
zemlji, nitko nizašto ne odgovora.
Kultura poniženja je
prisutna u svim kulturama i svim društvima. Poniženje može biti dobro i loše. Dobro poniženje je kada potiče, ali uvjet je minimum
samopouzdanja i povoljnih okolnosti. Loše
poniženje čini terorističko nasilje privlačnim muslimanima. Oko 150
muslimana iz Bosne i Hercegovine ratuje u Siriji, od kojih je 30-ak poginulo.[44]
Na smrt se gleda kao na sredstvo postizanja željenog cilja. Dominik Mojsi se
poziva na Samira Kasira, libanskog kolumnistu koji je govorio o „arapskom
osjećaju nelagodnosti“. Po njegovom mišljenju, privlačnost džihadijskog
islamizma leži u činjenici da je on „jedina ideologija za koju se čini da Arape
oslobađa statusa žrtve koji oni vole da ističu.“[45]
Neizostavno treba postaviti pitanje – može li Europa ili svijet koji se
odlikuju potrošačkim društvom i visoko razvijenim tehnologijama, koji Bosni i
Hercegovini nudi neke nove aspekte života, savladati borbu za opstankom tvrdih
tradicionalnih vrijednosti, život u prošlosti, religijski i nacionalni
fundamentalizam, imajući u vidu da su kultura straha i kultura poniženja duboko
usađene u živote stanovnika Bosne i Hercegovine?
Kako u glavama naših političkih
elita još uvijek, rat nije završen, tako ne postoji ni izgrađena svijest o
odgovornosti. O odgovornosti se ne govori samo za učinjena djela, o odgovornosti
se govori i za neučinjena djela. Odgovornost je osobni pečat svakog pojedinca.
Tolerancija je bez obzira
na život u 21. stoljeću, za naše bosansko-hercegovačke prilike, nepoznata
riječ. Neznanje, bahatost, drskost i samoljubivost su naši problemi, a ujedno i
najveći saveznici netoleranciji. Stalna potreba za isticanjem razlika i
„japaizmom“ je siguran put ka netrpeljivosti, mržnji i sukobima. Ma koliko se
pojedinci međusobno razlikovali, oni imaju nešto zajedničko, ono nešto dobro,
razumljivo. Zajedničke osobine mogu biti: misli, vjerovanja, stavovi, ljubav
prema bližnjima, itd. Biti svjestan ove istine već je put do onog drugog.
Ljudska stvarnost je viši ili osnovniji red stvarnosti no što je društvena i osobna:
na univerzalnim značenjima počiva mogućnost ljudske zajednice, na posebnim i osobnim
značenjima razvija se grupa i pojedinac, ističe Đura Šušnjić.[46]
Tolerancija je umijeće saslušati čovjeka s drugačijim mišljenjem o istoj
stvari, jer u njegovom promišljanju moguće je doći do novih saznanja koja mogu
dva mišljenja približiti. Tijekom razgovara sugovornika treba poštovati, jer u
svakom treba tražiti prvo čovjeka sa svim svojim vrijednostima i kvalitetama.
Karl Jaspers s pravom kaže da „u jednom čovjeku ne postoji sve“. „Gdje je
nedostatak tu je i dopuna nečim drugim“, dodaje.
Podijeljena Bosna i Hercegovina je simbol zatvorenosti i odvojenosti.
Etnocentrizam je osnovni čimbenik koji sprječava razumijevanje drugačijih.
Skloni smo biti etnocentrični po pitanju naše zemlje, etničke grupe, promatrati
ih kao najbolje i najvažnije. Ljudi
različitih kultura, različitih vjera trebaju otvoriti kanale komunikacije i
tako započeti proces približavanja kultura, uspostavljanja dijaloga, učenja
toleranciji (a ne trpljenju), približavanja čovjeku. Najteži put koji pojedinac
treba preći je postati čovjek, a zatim da isti taj čovjek pokuša pronaći
čovjeka.
Jak religijski identitet koji se očuvao od rata do današnjih dana, treba biti
spona među ljudima. Nametnuto uvođenje vjeronauka u obrazovni sustav je izazvao
oprečne stavove, međutim vrijeme je pokazalo da nove i zrelije ideje, mogu
doprinijeti kvalitetnijem pristupu koji bi bio prikladan svim učenicima. Bit je,
od malih nogu, djecu učiti poštivanju razlika i prihvaćanju različitosti.
Ovakvim pristupom se zagovara uvođenje zajedničkog, multireligijskog i
neutralnog oblika religijskog odgoja, koji bi bio pristupačan svim učenicima. Predmet
bi mogao nositi naziv i „kultura
religija“ ili možda „religijska kultura“ i taj konfesionalni aspekt religijskog odgoja ostao bi isključivo
u vjerskom sustavu. Otuda, ovdje nema mjesta bojaznosti gubitka svog stada, ovim
se naprotiv, stvara mogućnost zrelijeg izbora. Dolazak pape Franje u Sarajevo,
bio je pozdravljen najvećim ovacijama od javnosti Bosne i Hercegovine. Uoči
svog dolaska, poručio je kako stiže da katolike učvrsti u svojoj vjeri, podupre
ekumenski i međureligijski dijalog i sve ohrabri na miran suživot u zajednici.
„Prijeko je potreban strpljivi
dijalog“, kazao je Sveti Otac u izjavi nakon razgovora što ih je vodio s
trojicom članova Predsjedništva BiH na početku svog državničkog i pastoralnog
pohoda toj zemlji.“[47] Sarajevo,
kao grad koji je mnogo propatio, vidi kao grad koji ponovno postaje grad
dijaloga, prelazeći iz kulture rata u kulturu susreta. Jedno je sigurno i tu
dijelim mišljenje s članom Predsjedništva srpskog naroda, g. Ivanićem – posjeta
Pape Franje Sarajevu je najvažniji poticaj koji je Bosna i Hercegovina mogla
dobiti.
- Svjesno ili nesvjesno na milost ili nemilost izabranima
U listopadu 2014.godine, oči javnosti su bile usmjerene na parlamentarne
izbore u Bosni i Hercegovini. Smatrani su za jedne od najvažnijih izbora u posljednjih
20 godina, s obzirom da je zemlja bila na rubu i političkog i gospodarskog
ponora. Regija je s nestrpljenjem iščekivala rezultate izbora, desnica je počela
jačati na političkoj sceni. U Srbiji je
to išlo nekako naizmjenično – malo desno, malo lijevo, mandat desno, mandat
lijevo (neko šizofreno stanje, kao prebacivanje ping-pong loptice) pa opet
desno i tako desnica počinje svoju vladavinu (ne smijem ni pomisliti koliko to
dugo može trajati). U Hrvatskoj je desnica iskoristila slabosti lijevog bloka i
postala jaka oporba postojećoj vlasti pred predsjedničke izbore. I tako, regija
je priželjkivala svoje partnere za dijalog, narod u Bosni i Hercegovini je želio
mir, stabilnost i ekonomski boljitak, a
naša politička elita je vodila borbu za vlast. Svi su nešto čekali. Becketevog
Godota nismo dočekali, ali nekog našeg Godota ćemo dočekati, samo je pitanje
koliko će nam taj štete nanijeti.
Izbore u Bosni i Hercegovini je dobio desni blok kod sva tri naroda. Ljevica,
ukoliko se održi nakon katastrofalnog poraza, će zasigurno jedno duže vrijeme
biti oporba. Nešto u tom našem balkanskom poimanju politike nije dobro. Krenemo
sa socijalnim reformama, brzo se ugruvamo, krenemo s ustavnim reformama, to nam
krene još teže pa se opet ugruvamo. Krenemo put Europe nadajući se financijskoj
pomoći, tu nas dočekaju zahtjevi koje ne možemo ispuniti. Onda nam se „oslade“
novci s Istoka, pa odlučimo prodati jedno pa drugo pa treće poduzeće pa komad
zemlje i sve to zarad malo osobne dobiti, a narodu govorimo – bit će novih radnih mjesta. I tako
narod treba biti sretan jer mu je Godot „čvrsto“ obećao da će zaraditi novac
pošteno svojim radom i znojem, samo malo treba pričekati da se završe
birokratske stvari. A pošto kod nas u Bosni i Hercegovini nije birokracija
najveće zlo, pojavit će se drugi Godot koji će narodu objasniti da je sve to
prevara. I tako mi imamo više Godota koji ne da se samo pojave i odu, već se
dobro potrude narodu ogaditi politiku u svakom obliku. Samo puka borba za vlast
je jedini zajednički imenitelj naših Godota. „Visoko majstorstvo u psihološkoj
pokvarenosti“ i „umeće svetog langanja“ omogućavaju im da se stvaraju ljudska stada, govori Đuro Šušnjić.[48]
„Oni ne žele poučiti i i prosvijetiti nego uvjeriti i razuvjeriti.“ [49]
Formiranje federalne i županijskih vlada u Bosni u Hercegovini nakon izbora
je najbolji pokazatelj da je najvažnije osvojiti i zadržati vlast. Federalnoj vladi je bilo potrebno dva mjeseca kako
bi se konstituirala, a u hercegovačko-neretvanskoj županiji, ni poslije devet mjeseci
od izbora, vlada nije konstituirana. „Za razliku od antičkog određenja
politike, koje je vrednosno, u novovekovnom dominira tehničko, kalkulativno
shvatanje politike“[50]
Gospoda[51]
koja predstavljaju političku elitu ne mogu se dogovoriti o podjeli kolača
(ministarska mjesta), a za sve to vrijeme, običan narod ispašta. Zaboravljaju
da velika moć podrazumijeva i veliku odgovornost. Tradicija neodgovornosti je
nešto što duboko vuče korijene iz prošlosti. Tu možemo tražiti i odgovor za tako
dugim opstankom političkih partija na vlasti. Neprovedene reforme, loši
rezultati upravljanja, visok postotak korupcije, nisu dovoljni parametri zbog
kojih bi oni podnijeli ostavke. Profesor Vojin Dimitrijević podsjećajući na
komunistički mentalitet, govorio je: „Komunista nikad ne daje ostavku. On čeka
da ga smene, pa posle da ga rehabilituju“[52]
U političkom rječniku Bosne i
Hercegovine kao da nedostaju neke riječi: moral, odgovornost, istina/činjenična
istina, razgovor ili dogovor/dijalog, korektnost/tolerancija, čini mi se da
nedostaju upravo riječi koje su osnovica za razumijevanje. Obmana, laž i
manipulacija su naša sredstva općenja, mi jedino takav jezik razumijemo.
Svjesno ili nesvjesno postajemo suučesnici (ne)djela koje političke elite rade
prešutnim mirenjem s odlukama koje se donose i provode. Bilo bi dobro ovdje
prisjetiti se razgovora Goethea i
Napoleona o prirodi tragedije, koju je zapisao Hegel. Napoleon je rekao da su
ljudi u antičkoj tragediji podlegli sudbini (Faktum), a u novoj tragediji podliježu
politici. Kod Platona idealnu državu vodi filozof, a u našem društvu, svatko se
bavi državom - i tko treba i tko ne treba. U svakom slučaju, mnogo je više onih
koji se ne trebaju njome baviti. „Politika u novovekovnom značenju postaje
zanat, odnosno zanatska veština vladanja. U ovom shvatanju politika je
oslobođena od morala i uopšte etičkih normi. Ona je etički ravnodušna,
amoralna.“[53]
Nietzsche je bio u pravu kada je zaključio da dolazi vrijeme kada će se
iznova učiti što je politika.
Zaključak
Živimo u vremenu u kojemu su svi neodgovorni - u kojemu je država
neodgovorna prema narodu, u kojemu su i vlast i opozicija neodgovorni (njihova neodgovornost je višestruka –
neodgovorni su prema sebi, prema
partijskim idejama koje su odabrali svojom voljom, a onda i prema narodu kojemu trebaju služiti,
za koji trebaju raditi, u čijoj službi trebaju biti), u kojemu je pojedinac
društva (seljak, radnik, umirovljenik,
intelektualac) neodgovoran, a uz to i nesvjestan. Pokazali smo da
ekspanzionistički nacionalizam prvo kao povod, a zatim kao posljedica ima
duboku destabilizirajuću ulogu u stabilnosti jedne države. Dubok korijen
nacionalizma potvrdio je da na našim prostorima najduže opstaju totalitarni
režimi. Podcijenili smo karaktere naroda
bivše Jugoslavije, otuda smo se našli na raskrižju i ne znamo kuda dalje. Podcijenili
smo vlastiti narod, što je paradoks našeg društva i vremena. Vratiti se Cvijiću
i Dvornikoviću je zahtjev vremena, zahtjev prilika, vapaj napaćenog naroda. Iz
prošlosti izvlačimo samo negativan kontekst, jer znanje nam je oskudno. Ako
pođemo od činjenice da prošlost i sadašnjost nisu odvojene, da u sadašnjosti
tražimo odgovore iz prošlosti, možemo li onda reći da je neki povijesni proces
završen. Pa mi se još uvijek pozivamo na Platona, vraćamo se postulatima Rimskog prava, a sebi
dajemo za pravo da manipuliramo poviješću koja je još tako svježa. Koketiramo
sa Zapadom, a težimo Istoku. Zavaditi narode po vjerskoj osnovi je neuspjeli
projekt nevjernika koji su pocijepali Jugoslaviju. Vjera je upravo jedna od
karika koje će narode spojiti. Projekt multikulturalizma treba vratiti kroz obrazovni
sustav i tako krenuti s iskrenim
pomirenjima. Spremnost ka
promišljanjima, uključuje svijest da emocije kao što su ogorčenje, mržnja,
potreba za osvetom, ostavimo po strani i okrenemo se trenutku stvarnosti.
Samoljubivost, egoizam, osobne frustracije su odlike koje naši političari trebaju
hitno napustiti i usvojiti divne riječi patrijarha Pavla „Prolaze godine i vreme, a na nama je da se trudimo, da ne
budemo važni i slavni, već da budemo dorasli vremenu u kome smo i mestu na kome
smo. A to zavisi od nas, na kraju krajeva.“
Vratimo se razgovoru, u otvorenosti se nalazi naša šansa.
Literatura:
Andrić, Ivo
Znakovi pored puta, SEZAM BOOK, Zrenjanin, 2005.
Arent Hana,
Istina i laži u politici, Libertas, Begrad, 1994.
Arent Hana „Zatočenici
zla: Zaveštanje Hane Arent“, Kolektivna odgovornost, Biblioteka Collectanea,
Beogradski krug, Ženske studije, Beograd, 2002.
Cvijić Jovan,
Antropogeografski i etnografski spisi, Srpska akademija nauka, Beograd, 1991.
Dvorniković
Vladimir, Borba ideja, NIU Službeni list SRJ, Beograd, 1995.
Dvorniković
Vladimir, Borba ideja,Službeni list SRJ, Beograd, 1995.,
Fabijeti U.,
Maligeti R., Matera V., Uvod u antropologiju – od lokalnog do globalnog, CLIO,
Beograd, 2000.
Hantington Semjuel
Sukob civilizacija, CID, Podgorica, 1998.
Ilić Miloš,
Kultureme, Naučna knjiga, Beograd, 1979.
Konstatinović
Radomir, Filozofija palanke, Otkrovenje, Beograd, 2008.
Jaspers Karl,
Pitanje krivice, Fondacija Konrad Adenauer, Beograd, 2009.
Jović Dejan
„Razlozi za raspad socijalističke Jugoslavije: kritička anliza postojećih
interpretacija“ www.b92.net/casopis_rec/62.8/pdf/091-157.pdf pristupljeno 14. srpnja 2015.
Mojsi Dominik,
Gepolitika emocija, CLIO, Beograd, 2012.
Selimović Meša,
Derviš i smrt, LOGOS-ART, Beograd, 2007.
Šušnjić Đura , Dijalog i tolerancija, Čigoja, Beograd,
2007.
Šušnjić Đuro,
Cvetovi tla, Čigoja, Beograd, 1995.
Tolstoj L. Rat i
mir, II, „Prosveta“, Beograd, 1965.
Čupić Čeda,
Politika i zlo, Čigoja, Beograd, 1997.
Internetski izvori:
http://www.vesti-online.com/Vesti/Svet/371070/Prvi-svetski-rat-u-brojkama-Mala-Srbija-ogromni-gubici
[1] Miloš Ilić, Kultureme, Naučna
knjiga, Beograd, 1979., str.129
[2] Ibid., str.129.
[3]
http://www.vesti-online.com/Vesti/Svet/371070/Prvi-svetski-rat-u-brojkama-Mala-Srbija-ogromni-gubici
[7] „Nacionalizam je bio
najznačajniji takav kolektivitet koji je obećavao sretan i zdrav svijet
zaštićen od navale vrijemena“ Mosse, George L. 1987. Masses and man:
Nationalist and fascist perceptions of reality. Detroit: Wayne State university
press.
[8] Smatra se da je Tito bio tvorac
odluka Jugoslavije. Ivan Vejvoda vidi Miloševića kao osobu koja je želela
zamijeniti Tita, osvajajući vlast koju je on ostavio.
[9] Ustav iz 1974. i izbori iz 1990.
[11] Slučaj je u osnovnim školama
gdje se uče različiti sadržije iz historije, iako dijeca žive u istoj zemlji.
Djeca u HNK/Ž, njih 8.800 od I-VII razreda nemaju nikakvu knjižicu ili
svjedodžbu o završenim razredima, jer
nadležni u HNK/Ž ne mogu da se dogovore o grbu koji bi na dokument
stavili. Tako su dijeca zatočenici neodgovornih političara.
[12] Hana Arent, Istina i laži u
politici, Libertas, Begrad, 1994., str.37
[13] Karl Jaspers, Pitanje krivice,
Fondacija Konrad Adenauer, Beograd, 2009., str.22
[15]
http://pescanik.net/rehabilitaciji-draze-izmice-sustina/
[16] Hanna Arendt, „Zatočenici zla:
Zaveštanje Hane Arent“, Kolektivna odgovornost, Biblioteka Collectanea,
Beogradski krug, Ženske studije, Beograd, 2002., str.26
[17] Pod pojmom Jugoslavije
podrazumeva se Socijalistička Federativna Republika Jugoslavija (1963-1992)
[18] Dejan Jović, „Razlozi za raspad
socijalističke Jugoslavije: kritička anliza postojećih interpretacija“, str.92.
[20] „Sila je najviši izraz snage“
P.Lagerkvist, Krvnik
[21] L.Tolstoj, Rat i mir, II,
„Prosveta“, Beograd, 1965., str.558
[23]
http://pescanik.net/hannah-arendt-i-nacionalizam/
[24] Đuro Šušnjić, Cvetovi tla,
Čigoja, Beograd, 1995., str.153
[25]
http://www.mirgo1.co.uk/josiptabak/pdf/KrvnikVjecniSmjesak.pdf
[26] Vladimir Dvorniković, Borba
ideja, NIU Službeni list SRJ, Beograd, 1995., str.14
[27] Meša Selimović, Derviš i smrt,
LOGOS-ART, Beograd, 2007., str.309
[28] Radomir Konstatinović,
Filozofija palanke, Otkrovenje, Beograd, 2008., str.7
[29] Vladimir Dvorniković, Karakterologija
Jugoslovena, Prosveta, Beograd, 2000., str.2
[31] “Biće nam teško sve dok nas drugi
mire, pa makar i rezolucijama“ Reis-l-ulema Islamske zajednice u BiH, Husein
ef.Kavazović
[34] Vladimir Dvorniković,
Karakterologija Jugoslovena, Prosveta, Beograd, 2000., str.24
[35] Jovan Cvijić, Antropogeografski
i etnografski spisi, Srpska akademija nauka, Beograd, 1991., str.124
[36] Ibid, str.125
[37] Ibid, str.172
[39]
Vladimir Dvorniković, Borba
ideja,Službeni list SRJ, Beograd, 1995., str.66
[40] Semjuel Hantington, Sukob
civilizacija, CID, Podgorica, 1998., str.298-299
[41] U. Fabijeti, R.Maligeti,
V.Matera, Uvod u antropologiju – od lokalnog do globalnog, CLIO, Beograd,
2000., str.63.
[42] Ibid, str.18
[43]
Đura Šušnjić, Dijalog i tolerancija, Čigoja, Beograd, 2007., str.10
[44]
http://www.oslobodjenje.ba/pogledi/dr-fikret-karcic-temeljna-institucija-bosnjaka-je-drzava-bosna-i-hercegovin
[45]
Dominik Mojsi, Gepolitika emocija, CLIO, Beograd, 2012, str.104
[46]
Đura Šušnjić, Dijalog i tolerancija, Čigoja, Beograd, 2007., str197.
[47]
http://www.slobodnadalmacija.hr/BiH/tabid/68/articleType/ArticleView/articleId/288127/Default.aspx
[48]
Đuro Šušnjić, Cvetovi tla,Čigoja, Beograd, 1995., str.183
[49]
Ivo Andrić, Znakovi pored puta
[50] Čeda Čupić, Politika i zlo,
Čigoja, Beograd, 1997., str.17
[51] Upotrebljava se termin
„gospoda“, misli se na muškarce jer žene u bosansko-hercegovačkoj politici
nemaju tu snagu da se nešto pitaju i odlučaju.
[53] Čeda Čupić, Politika i zlo,
Čigoja, Beograd, 1997., str.18
Primjedbe
Objavi komentar