Preskoči na glavni sadržaj

ISTINA I LAŽI O AKADEMSKOJ ZAJEDNICI BOSNE I HERCEGOVINE


Sažetak
 Nemoguće je uspostaviti standarde, podizati kvalitet i očekivati kvalitet u vremenu partijske birokratije, vladine birokratije i njene težnje da odluke donosi sama bez znanja i uticaja akademske zajednice. Izmanipulisana javnost i okupirani mediji su najveći saveznici vlasti. Zavisnost od vlasti onemogućava uspostavljanje iskrene i spontane komunikacije. Komunikacija je jednosmerna, razgovor je neravnopravan. Ovako jednosmerna, podrazumeva razgovor jačeg sa slabijim, pametnijeg sa manje pametnim, iskusnijeg sa manje iskusnim. A kod nas u visokom obrazovanju to izgleda ovako – ministri obrazovanja su „jači“ od akademske zajednice jer imaju političku moć, inteligencija je merljiva kategorija i o njoj nećemo diskutovati, a istina je da se ministri ne mogu baš pohvaliti iskustvom u visokom obrazovanju. Epilog ovakvog stanja je vulgarizacija sistema, izazivanje haosa i širenje dezinformacija  koje su produkt ogromnog neznanja i nerazumevanja. Vulgarizacija sistema otvara pitanje društva diploma. Korupcija je prateći element vulgarizcije koja izaziva nezadovoljstvo  kako u akademskoj zajednici, tako i među mladima.  Produbljuje se jaz na tržištu rada i otvoreno je bolno pitanje svakog ozbiljnog društva – odliv mozgova. Ovako poremećeni odnosi vode opštoj društvenoj neizvesnosti i produbljivanju društvene krize koja neminovno otvara pitanje kulture, etike i morala.  Baš kako Hana Arent govori „politika i istina su u prilično lošim međusobnim odnosima“.

Ključne reči: politička moć, komunikacija, istina, obrazovanje
1.UVOD
Govoriti o istini i laži u akademskoj zajednici,  u ovom slučaju Bosne i Hercegovine, nemoguće je a ne komparirati čitav prostor bivše Jugoslavije. Uključivanje čitavog prostora nije žal za prošlim vremenima, kao ni politički zanos, već istina  da se raspadom velike države nije ništa dobilo, samo se puno izgubilo. Izgubio se život, kao najvrednija tekovina društva, izgubila se porodica kao ćelija društva koja iznad svega ima vaspitnu ulogu. Pa šta je onda ostalo? Kod onih koji su preživeli, ostale su  želje za nekim mirnijim putevima, nada za boljim sutra i vera u Boga ili u sebe da se istraje na putu koji ne da ne obaćava ništa, već samo otvara rane sećanja, žali i boli za nečim što je moglo biti, a nije bilo, niti će biti. Trenutak koji je opredelio ovakav naslov je zapravo samo sublimacija jednog vremena sa proživljenim iskustvima koje  živi u meni. Izmeštena iz svoje matice, oslobođena emocija, mogu komparirati i donositi svoje sudove.  Ne bojim se polemike, jer  sam naučila da „činjenična istina kao i sve druge istine, odlučno zahteva da bude priznata i ne dopušta debatu...“[1]  Ne mogu zašuteti jer sam živa, ne plašim se javne reči jer bi to značilo prihvatanje kolektivizma koje se baš ne može pohvaliti  svesnošću. Ozren Žunec govoreći o istaknutom filozofu Danku Grliću i o vremenima koja su tragala za znanošću i istinom, zapaža da se svet promenio. „... društveni i duhovni život postali su neprepoznatljivi u odnosu na vrijeme prije dvadeset godina. Jedna od dobrih – i vjerovatno spasonosnih – strana ljudske naravi je prilagodljivost novome; bez te bismo se sposobnosti, osobito u vremenu brzih i drastičnih promjena, našli ubrzo paralizirani i bez mogućnosti sudjelovanja, pa čak i preživljavanja. Ali prilagodljivost novome nosi u sebi i opasnost da se u kontinuiranom, gradualnom prilagođavanju izgubi iz vida ishodište, naša nekadašnja uvjerenja, nadanja i stremljenja, te da sadašnjost postane samoopravdana norma čiju „prirodnost“moramo prihvatiti kako bismo održali barem privid našeg trajnog identiteta, pa makar pritom morali falsificirati vlastitu prošlost“[2]
Godinama izučavam dela Hane Arent i ne mogu, a i ne želim da poreknem da sam pod izuzetnim dojmom njenog dela „Istina i laži u politici“. Ivan Vejvoda pišući predgovor  za knjigu[3] ukazuje na dva načina mišljenja Hane Arent: „prvi, koji je stvarno politički, jer je usmeren ka raspravi i među građanima sa različitim pogledima na zajednički svet; i drugi, filozofski, jer je usamljen i usmeren ka istini“.[4]
U ovom tekstu raspravljaćemo o utjecaju politike na kreiranje obrazovanja, kao i njene moći koje otvaraju pitanja istine i obmane u visokom obrazovanju, utjecaju medija na javnost, kao i utjecaja akademske zajednice na neobrazovanu javnost i svesnu manipulaciju radi postizanja svojih ciljeva. Priča o društvu koje suštinski želi da se sakrije pod plašt tradicije, o njegovom licemerstvu i koketiranju s Evropom.

2.VREME – SAVEZNIK ILI PROTIVNIK
Prošlo je nešto više od dve decenije od raspada Jugoslavije. „Elitni“ kompleks pripadnosti Evropi nije doneo puno dobrog. Utopijska obećanja naših usrećitelja završila su se loše. Podaci koji su javnosti dostupni govore da je oko 130.000 ljudi ubijenih i nestalih, oko 116.692 izbeglica, a 23.231 interno raseljenih, silovano oko 60.000 žena, prema podacima Istraživačko-dokumentacionog centra[5], ubijeno je 3.372 dece, od čega najviše u Sarajevu i istočnoj Bosni. Provala iracionalne mržnje, zločini, nasrtanja na ljude, klanja, etničko čišćenje, krađa imovine - nema racionalnog objašnjenja. Po mišljenju američkog filozofa Ričarda Bernstina, suštinu političke filozofije Hane Arent čini kritika radikalnog zla. Daje nam deo odlomka sa poslednjih stranica knjige Izvori totalitarizma, gde Hana Arent sumira svoju užasnu priču o erupciji totalitarizma u dvadesetom veku i izjavljuje: „Sasvim je u skladu sa čitavom našom filozofskom tradicijom to što ne možemo da pojmimo „radikalno zlo“; ovo važi i za hrišćansku teologiju, koja je čak i Đavolu dala nebesko poreklo, i za Kanta, jedinog filozofa koji je, skovavši izraz „radikalno zlo“, morao makar da pretpostavi njegovo postojanje, mada ga je odmah racionalizovao u predstavi o „izopačenoj zloj volji“, koja bi se dala objasniti razumljivim motivima. Tako mi, dakle, nemamo nikakvu potporu kada pokušavamo da razumemo fenomen koji nas suočava sa nadmoćnom stvarnošću i koji ruši sva nama poznata merila. Samo se jedna stvar čini jasnom: možemo reći da se radikalno zlo pojavilo zajedno sa sistemom u kom su svi ljudi postali podjednako suvišni. Manipulatori ovog sistema veruju u sopstvenu suvišnost koliko i u suvišnost svih drugih, a totalitarni dželati su tim opasniji što ne haju za to da li su i sami živi ili mrtvi, da li su ikada živeli ili možda nikada nisu ni rođeni. Fabrike leševa i pećine zaborava opasne su zato što se danas, sa sve većom prenaseljenošću i sa sve većim brojem beskućnika, mase ljudi stalno smatraju suvišnim, bar sa strogo utilitarnog stanovišta. Političke, društvene i ekonomske tendencije širom sveta su u dosluhu sa totalitarnim institucijama koje služe tome da ljude čine suvišnima. Arent dalje iznosi upozorenje: Totalitarne ideje mogu itekako da nadžive pad totalitarnih režima; njihova iskušenja će se javljati kad god se učini nemogućim da se politička, društvena ili ekonomska beda ublaži na način dostojan čoveka“.[6] Vukašin Pavlović ukazuje da Hana Arent koren radikalnog zla ne traži u ljudskoj prirodi i njenim greškama već u osobenom totalitarnom političkom poretku.[7]
U Dosijeu „Rat i brojevi“, Ozren Kebo skrećući  pažnju na snagu brojeva, govori “Nažalost, znamo da često nije tako: i brojevi su podložni manipulacijama, raznovrsnim, manje ili više prikrivenim ciljevima i ciljanim iskrivljavanjima“.[8]
Nakon svog ovog užasa, strahota, neshvatljivosti, neopravdanosti, prezira i mržnje, trebalo je počistiti svoja dvorišta,  kako Viktor Igo kaže „dosta je ljudi koji nas upropašćuju zato što su tobože spasioci“.
Put koji smo želeli ili pak mislili da je to jedini i pravi put, napokon se otvorio. Evropa je bila spremna. Zapad je bio faciniran fascinacijom istočnoevropskih aktera zapadnom demokratijom. Međutim, ono pravo pitanje je čime smo mi to bili zaista fascinirani? Slobodom govora, hipi pokretima, velikim neboderima, skupim automobilima, nekim užurbanim licima koji nikako da stignu na svoja odredišta? Jesu li to nas u određenom trenutku preplavili filmovi koji su imali za cilj da pokažu neki drugi svet? Da li je ovde reč o slepom verovanju da  je Zapad svet blagostanja? Ne daj Bože da prizovemo istoričare da nas vrate civilizaciji. Zar zapadna civilizacija jednom već nije opadala i propala? Najl Ferguson, jedan od najuglednijih britanskih istoričara postavlja pitanje „Da li su opadanje i propast prateća sudbina i ove Zapadne civilizacije? U demografskom smislu, stanovništvo zapadnjačkih društava odavno je manjina stanovništva sveta, ali se danas jasno smanjuje“.[9] Svaka dalja rasprava bi otvorila ozbiljna sukobljavanja Istoka i Zapada, no na našu žalost ili na našu sreću, kod nas ne postoji još toliko razvijena politička zrelost ili svest, za zadiranjem u  duboku prošlost. Kako Ferguson kaže “I mada je ta prošlost gotova, iz dva razloga je nezamenljiva za naše razumevanje o tome šta doživljavamo danas i šta je pred nama sutra i u nadalje“.[10]  
Mi danas vidimo samo jedan put, samo jedno moguće uređenje, mi danas težimo demokratiji. Ne videći drveće od šume, grčevito se borimo da uspostavimo demokratiju, iako nam sa Zapada poručuju, nema demokratije bez kapitalizma. I tu se otvara pitanje našeg znanja o demokratiji. Verujemo da ona podrazumeva samo institucionalno uređenje, a i to je razumljivo jer komunizam nije svima davao podjednaka prava. Međutim, jesmo li spremni na poštovanje određenih vrednosti, kao što su kultura dijaloga, tolerancija... šta je sa zahtevom demokratije koji insistira na političkoj kulturi?  Institucionalno uređenje nije teško sprovesti jer Evropa pomaže u modernizaciji, ali ovaj drugi aspekt ide znatno sporije. I sada nakon dvadeset tri godine od raspada bivše Jugoslavije, mi se ni u jednoj od novostvorenih država ne možemo podičiti kulturom političara, ne ponašaju se baš kao prave demokrate. Nije vidljiva spremnost za brži razvoj. U mentalitetu naroda ovog prostora je krutost, rigidnost, samoljublje. Ako bi zašli i u Dvornikovićevu Karakterologiju Jugoslovena, verovatno bi dobili sve odgovore, a samim tim pomogli i onima kojima težimo da nas razumeju.
Upravo taj raskol između naših posmatrača koji pokušavaju da nas uvedu u red i nas kao aktera koji nismo baš svesni zadataka koji se pred nas postavljavaju, implicira i raskol u pojmu demokratije. Boris Buden je mišljenja da se taj pojam raspada na ideal koji se očito nikada ne može dosegnuti i na nesavršenu realnost što od njega odstupa[11]. Ističe promišljanje istaknute slovenačke  filozofkinje, Jelice Šumič Rihe, da demokratija može biti trezvena ili naivna. Trezvenog demokratu vide kao nekoga ko je potpuno svestan nesavršenosti demokratske stvarnosti. „On ima i predstavu o potencijalu za poboljšanje inferentnu demokratskom sistemu i takoreći ne gubi ni jedno ni drugo iz vida, ni stvarnost ni ideal, ali je u poziciji da ih diferencira i da ideal uvek iznova podvrgava ispitu realnosti. Čini se da se demokratska trezvenost sastoji u tom zuzdavanju demokratskih ideala“.[12] Na drugoj strani je naivni demokrata koji meša svoju idealnu sliku o demokratiji sa njenom realnošću. Upravo je ta utopijska priča o demokratiji iskorišćena od strane  nemuštih političara kao sredstvo manipulacije nad ovim  jadnim, napaćenim  narodom. 
Epilog  raspada Jugoslavije  asocira me na Krvavu bajku, Desanke Maksimović „..od istih bolesti svi pelcovani i svi umrli u istom danu. Bilo je to u jednoj zemlji seljaka na brdovitom Balkanu...“. Naše bolesti su: erupcija nacionalizma,  paganstvo,  promašene investicije, loše završene privatizacije, korupcija u zdravstvu, pravosuđu, iz dana u dan sve veći broj nezaposlenih,  lutanja u obrazovnim reformama.
Radio Slobodna Evropa je radila na temu „Dvadeset godina od pada bastiona prema Zapadu“. O stanju u svojim država govorili su politički i ekonomski analitičari, ugledni profesori univerziteta, nekadašnji članovi vlada. Ovde ćemo pomenuti samo neke od njih kako bi dočarali alegoriju urušenog društva.  Zoran Stojković, profesor na Fakultetu  političkih nauka u Beogradu, kaže da je Srbija nakon dve decenije tranzicionog tumaranja još uvek slaba, nedovršena, u kandžama klijentelizma, monopola i partijskim nagodbama zarobljena država. Istoričar Dubravko Lovrenović, ističe da je pad komunizma kao završetak jedne i ulazak u drugu istorijsku epohu, umesto da pokrene napred, vratio Bosnu i Hercegovinu daleko u prošlost.“...tako je pad Berlinskog zida prije 20 godina, po mom dubokom uvjerenju, nas vratio 100 i više godina unatrag, da utvrdimo gradivo koje smo preskočili u XX stoljeću“ (D. Lovrenović). Iz stručnog ugla o poražavajućem stanju u privredi  govorila je Svetlana Cenić, ekonomski analitičar. „Bosna i Hercegovina je ušla u tranziciju, a da pre toga nije uspostavljen pravni sistem, niti smo imali obučene menadžere, poslovne ljude koji znaju poslovati u slovima tržišne ekonomije, nego se krenulo u privatizaciju po svaku cenu, a da ništa nije urađeno u uspostavi pravnog sistema, pravne države, funkcionalne države, njenih funkcionalnih institucija, koje bi mogle da zaštite imovinu, da smanje nivo kriminala i korupcije koji je zaista pratio čitav taj proces tranzicije.“ Hrvatska koja u trenutku kada je tema rađena, bila pred ulaskom u EU, samim tim imala je najviše i pomaka na bolje, ali svi sagovornici su složeli u jednom , najviše zamerki ima na prava iz rada. Profesor Branko Caratan sa Fakulteta političkih znanosti kaže:  „Uspostavljen je funkcionirajući višestranački sustav i uveden je tip liberalne demokracije. Međutim, u praksi to je nedovršen projekt. Postoji puno pukotina, puno nedovršenih tema u praksi... Problem za tranzicijske zemlje je prije svega u tome što su one morale prihvatiti tržišnu ekonomiju, a istovremeno su upale u socijalne probleme. Tržišna ekonomija je otvorila socijalnu provaliju. Stari sistem socijalne zaštite je bio uništen, a novi nije bio stvoren. Tako su tranzicijske zemlje imale konzervativniji oblik kapitalizma nego zemlje zapadne Evrope“. Jedino se u Crnoj Gori ništa suštinski nije promenilo. Papirnate reforme se uredno vode – usvajen je veliki broj evropskih normi ali se ne primenjuju. Građani još uvek traže rešenja za probleme od države. Sociolog i politikolog  Srđan Vukadinović ističe:“ Ne treba očekivati da tranzicija svijesti crnogorskog društva ide tako brzo. Ona još uvijek živi u nekom vremenu od prije dvadesetak godina, kada pojedinac nije bio neka individua, u smislu da bude nosilac političkog i ekonomskog života, da sam brine o svojoj sudbini, nego je ipak neko brinuo za njega. Tu su osnovne greške napravljene u crnogorskoj tranziciji. Kada smo vršili ispitivanja i pitali građane - da li su za promjenu sistema - svi su bili za, ali iza toga ih nikada nismo pitali - da li su za tranziciju i poštovanje pravne države, pri čemu oni treba da ostanu bez posla.“[13]

2.POLITIKANSTVO I TA NAJOZBILJNIJA STVAR NA SVIJETU
Otvoriti ovu temu znači otvoriti čitav lanac odgovornosti. Pre nego se otvori lanac odgovornosti  treba postaviti pitanje svesti. Jesmo li mi svesna ili nesvesna bića?  Činimo stvari, pravimo izbore, donosimo odluke koje  pri zdravoj pameti ne bi doneli.[14] Po Frojdu,  čovek je nesvesno biće koja nema mogućnost odlučivanja, ne donosi racionalne odluke , pa čak i ne vlada sobom. Na drugoj strani je tradicijsko gledište, po kome je čovek svesno biće sa slobodnom voljom, mogućnošću slobodnog odlučivanja i izbora. Ako se suprostavimo Frojdu i stanemo u odbranu tradicijskom gledištu, kako ćemo onda dati odgovor Ivi Andriću na postavljeno pitanje „Zašto balkanske zemlje ne mogu da uđu u krug prosvećenog sveta, čak ni preko svojih najboljih i najdarovitijih predstavnika?“[15] Političke elite ovih prostora to ne dozvoljavaju. Svet je rezervisan za njih. Ali te  naše „elite“ mi opet biramo i od njih pravimo „elite“. No, ipak ne pripada tu sva zasluga samo nama, mediji nam puno pomažu. Njihova moć je velika i po njihovoj meri se oblikuje stvarnost. Za mnoge ljude mediji su jedini način komunikacije sa spoljnim svetom i zbog toga im se bezuslovno veruje.  Poznati sociolog kulture dr Ratko Božović kaže da televizija formira životne stavove i životni stil. „...ne treba zaboraviti da mediji zapravo više rade za tajnost nego za javnost. Jer, iza svakog medija stoje neki tajni interesi koji oblikuju javnost i stvarnost. Problem je u tome što većina ljudi nije slobodna, nego su ili podanici ili prodanici“.[16] Prodali su se politici. Zašto? Nisam sigurna da  naši političiraju uopšte znaju šta znači baviti se politikom?! I nakon dve decenije od raspada Jugoslavije, nismo naučili da bavljenje politikom nosi ličnu odgovornost. Priče o neophodnim promenama i opštim interesima slušamo i od opozicije i od vladajućih, s tim da je trenutna  vlast pokazala kako se vrše promene i kakav je opšti interes. Na kraju i kada se ujedine u cilju opšteg interesa, opet pobeđuje lični interes iznad kolektivnog. I tako mi dobijemo ministre (franc.: sluga, iz lat.) koji služe partijama[17], a mi služimo i ministrima i partijama. 
2.1. Obrazovanje – ta najozbiljnija stvar na svetu

2.1.1.Obavezno obrazovanje u Bosni i Hercegovini
Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke je imalo obavezu  da podnese Vladi Federacije u toku 2013. godine, izveštaj „Analiza uzroka nepohađanja, napuštanja i smanjenja broja učenika u osnovnim školama u Federaciji Bosne i Hercegovine“[18]. Cilj ovakve analize je bio praćenje pohađanja obaveznog obrazovanja u Federaciji Bosne i Hercegovine, kao i otkrivanje uzroka zbog kojih deca ne pohađaju obavezno osnovno obrazovanje. Za Analizu korišćeni su podaci UNICEF-a, Federalnog zavoda za statistiku, kantonalnih ministarstava nadležnih za obrazovanje, te relevantni i drugi izvori. Ispitivanje je pokazalo da u Federaciji Bosne i Hercegovine,  97,2% dece pohađa obavezno osnovno obrazovanje. Podatak je vrlo približan i sličan podacima iz regije, međutim, ovo je već alarm za odgovorne koji treba da vode računa o budućnosti jedne zemlje. Podaci pokazuju da oko 20% dece se ne upisuje na vreme (6. godina) u osnovnu školu, što se podvodi kao „odgođen upis“.  Razlog za ovakva nečinjenja su ne loša, nego nikakva komunikacija. Kao da ne postoji  komunikacija između vlasti i naroda, jer smisao komunikacije i jeste sadržan u razmeni poruka, čije su funkcije upozorenje, savet, informacija, ubeđivanje, izražavanje mišljenja i uživanje. Kreatori obrazovnih  politika šalju poruku školama, ali od škola ka roditeljima, ka konzumentima se javljaju šumovi. Izostanak komunikacije otvara pitanje kulture, tradicije, medijske manipulacije idejama i političke indoktrinacije.
Analiza Federalnog ministarstva je došla i do podataka da i pored stope obuhvata dece osnovnim obrazovanjem u Federaciji Bosne i Hercegovine, određeni broj dece ipak ostaje izvan školskog sistema. To su kategorije Roma, deca iz ruralnih područja i deca sa posebnim potrebama.  Deca pripadnici romske nacionalnosti, su najugroženija kategorija, čak 31% dece romske nacionalnosti u Federaciji Bosne i Hercegovine ne pohađa osnovnu školu. Međutim, ono što je zabrinjavajuće, a to je odnos lokalnih zajenica prema ovoj deci. Podaci govore da samo ¼ škola koje su bile obuhvaćene ispitivanjem vode evidenciju o broju dece koja treba da pohađaju obavezno osnovno obrazovanje, a da samo 1/5 škola vodi evidenciju o broju dece koja su napustila školu. Ostale škole misle da to nije njihov problem i ne vode evidenciju. Ako nije njihov problem, postavlja se pitanje čiji je to problem, čiji su problem deca koja nisu u mogućnosti da se obrazuju. I opet pitanje odgovornosti - ko je odgovoran za nezbrinutu ili napuštenu ili neobaveštenu  decu, ili decu koja nisu u mogućnosti da redovno pohađaju osnovnu školu? 
 Iako Univerzalna deklaracija o ljudskim pravima kaže da je osnovno obrazovanje obavezno, Konvencija o pravima deteta koja je navedena u Aneksu I Ustava Bosne i Hercegovine, takođe proglašava osnovno školovanje obaveznim i besplatnim za svakoga, i u domaćem zakonodavstvu je takođe propisano da je osnovno obrazovanje obavezno, naša realnost je nešto drugačija. 
Ovakav vid reforme, uvođenje devetogodišnjeg obaveznog obrazovanja imao je za cilj reorganizaciju školskog sistema radi njegovog što efikasnijeg doprinosa ekonomskom oporavku zemlje. Tako osavremljen obrazovni sistem je podrška razvoju demokratije u zemlji, kao i podrška evropskim integracijama.  U demokratiji koju mi danas uživamo,   ovakvo nezrelo ponašanje aktera uključenih u obrazovanje se može objasniti samo kao oblikovanje mentalnih sklopova isključivosti.  U našoj javnosti, svest o obrazovanju još uvek je opterećena nizom predrasuda. „Otvoren i fleksibilan sistem obrazovanja je u odnosu na izolovane sisteme kompleksniji i zahtevniji za sve neposredne učesnike školskog života. Dinamičnost modernih društava, promenljivost potreba korisnika obrazovnih usluga i novo razumevanje uloge obrazovanja pred nastavnike i zaposlene  u okviru sistema obrazovanja postavljaju zahtev novih kompetencija. Od nastavnika kao noseće figure obrazovanja, traži se da budu otvoreni za promene u paradigmama obrazovanja, ciljevima, formama, sadržajima i metodama nastave i učenja, naučnim saznanjima. Posebno sa velikim izazovom suočavaju se nastavnici čiji se spektar učenika menja i širi – uključujući decu sa posebnim potrebama, romsku decu, decu iz zabačenih ruralnih području, prerasle osnovce“.[19] Očekivanja od nastavnika da u vremenima ekonomskih turbulencija, ekonomske nestabilnosti preuzmu odgovornost je ozbiljan zahtev. Neophodno je da informisanje o promenama u obrazovanju vrši i obrazovanje šire javnosti o samom obrazovanju. To zahteva posebno obrazovanje za odnose s javnošću, za koje visoka stručnost u ovoj zemlji još ne postoji. Verovatno bi uvođenje strukovnih studija novinarstva, novih programa za obrazovanje novinara omogućilo uspostavljanje reda u politici izveštavanja.[20]
Na primeru uvođenja devetogodišnjeg obrazovanja, očito je kako država koketira sa Evropom, a manipuliše sa javnošću.
Analiza je pokazala da se trend upisa u prvi razred osnovnih škola u federaciji Bosne i Hercegovine za period školske 2008/9 – 2012/13. godina, na osnovu zvaničnih statističkih podataka, smanjio za 2.017 učenika u odnosu na školsku 20012/13. što izraženo u procentima iznosi 8,76%.  Suočeni sa ovakvim podacima ne smemo pasti u zamku politikanstva i prihvatiti izgovore da je ovaj trend smanjenja isključivo problem  smanjenje prirodnog priraštaja. Smanjen prirodni priraštaj je zasigurno uslovljen lošom ekonomskom politikom, koja proizvodi socijalu, a ne željenu socijalnu državu. Prema Anketi o radnoj snazi iz 2012. godine, stopa nezaposlenosti mladih u Bosni i Hercegovini je najveća u Evropi i iznosi 54,3%[21]  Prema prirodi stvari, oni su upravo ta kategorija koja treba da planira porodicu, a državna politika im to ne onemogućuje. Ulaganje u mlade je sigurno jedna od najboljih investicija svake države. Podsetimo se samo Finske[22] čije je sprovođenje reforme opšeg obrazovanja zahtevalo političke kompromise. Erkki Aho, predsednik Nacionalnog odbora za opšte obrazovanje (1973.-1991.) u Finskoj, ukazuje na  profesora  Pauli Kettunen po kome je Finska izgrađena na tri politička ideala: ostavštini oslobođenih seljaka, duhu kapitalizma i utopiji socijalizma. „Jednakost, učinkovitost i solidarnost, osnovna načela tih ideala, spojila su se u konsenzus koji ih je međusobno obogatio“. Erkki Aho je smatrao da su ta načela koren temelja na kome je zasnovana finska obrazovna politika. [23]
Po Ustavu Bosne i Hercegovine, Bosna i Hercegovina je demokratska država, a po pitanju ljudskih prava i temeljnih sloboda koje su Ustavom zagarantovane, Bosna i Hercegovina bi trebalo da bude i socijalna država jer jamči pravo na privatni i porodični život, dom i poštu, pravo za zaključivanje braka te osnivanje porodice,  pravo na obrazovanje, slobodu mišljenja i  izražavanja. Po definiciji socijalne države je da između ostalog osigura da svi građani bez razlike statusa ili klasa mogu ostvariti najbolje moguće raspoložive standarde zavisno od nivoa socijalnih usluga. Imajući u vidu ove činjenice, očito je da se demokratijom zamagljuju oči javnosti, jer ovo nije demokratija, već prevara u ime interesa političkih elita. 
2.1.2.Srednje obrazovanje u Bosni i Hercegovini
Govoriti o srednjem obrazovanju u Bosni i Hercegovini je nezahvalno, s obzirom na činjenicu da postoji 14 različitih obrazovnih politika, koje su u nekim slučajevima i suprostavljene. Imajući u vidu nadležnosti pojedinih institucija[24], pokazuje se sva slabost kordinacije različitih subjekata obrazovnih vlasti. Tako decentralizovan sistem pokazuje niz problema u hijerarhiji nadležnosti, delegiranju odgovornosti i međusobnoj komunikaciji. Podeljenost srednjeg obrazovanja na opšte i stručno obrazovanje, otvara pravac razvoja od gimnazija ka fakultetima, a kod stručnih škola, postoji mogućnost izbora – ka fakultetima ili ka tržištu rada. U svakom slučaju, ne moguće je gimnazije, kao ni srednje stručne škole izopštiti iz sfere tržišta rada. Gimnazije imaju obavezu stalnog reformisanja, uvođenja novih programa koji su kompatibilni sa fakultetima i zahtevima koje diktira svet rada. Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke  izradilo je Analizu upisne politike u srednjoškolskom obrazovanju u Federaciji Bosne i Hercegovine s aspekta potreba tržišta rada[25] za 2013. godinu, gde je konstatovano da je ovakav vid reforme izuzetno spor u „pogledu modernizacije nastavnih planova i programa“. Modernizacija države, njena orjentacija ka modernim tehnologijama, utiče na inoviranje ciljeva stručnog obrazovanja u Bosni i Hercegovini, a time se i približavamo evropskim zemljama. Zbog toga stručno obrazovanje zahteva jačanje stručnog znanja, sticanja sposobnosti i veština, kao i veće fleksibilnosti u savlađivanju zahteva u svetu rada i društvu, kako bi bilo što bezbolnije uključivanje mladih u modernizaciju društva. Prema podacima tržišta rada, nažalost, najveća stopa nezaposlenosti  je među mladima od 15 do 24 godine i iznosi čak 63,1%[26]. Prema zbirnim podacima za Bosnu i Hercegovinu, u strukturi nezaposlenih najveći udeo čine lica sa završenim III stepenom stručne spreme – 34,82%, zatim slede nekvalifikovani radnici sa 30, 08%, a zatim lica sa srednjom stručnom spremom IV stepen – 25,01%, zatim dolaze lica sa univerzitetskim obrazovanjem (VSS) 5,51%, polukvalifikovanih radnika ima 2,11%, lica sa višom stručnom spremom (VŠS) 1,38%, visokokvalifikovanih radnika ima 0,72% i na poslednjem mestu su osobe na nižom stručnom spremom – 0,35%.[27] Podaci govore da je najviše nezaposlenih sa III i IV stepom stručne spreme, što znači da iz škole izlaze učenici koji završavaju na tržištu rada, sa zanimanjima koja nisu potrebna bosansko-hercegovačkoj privredi. Posledično, strukturnoj nezaposlenosti imanentna je deprofesionalizacija – gubitak znanja i osposobljenosti za rad. Ispravljanje ovakvog stanja zahteva dodatna finansijska ulaganja u različite vidove prilagođavanja potrebama rada i zahtevima poslodavaca. U tom smislu, pokazatelji su jasni da u Bosni i Hercegovini postoji više stotina građana koji su, s obzirom na obrazovni profil – zanimanje koje imaju, nezapošljivi i predstavljaju ozbiljan socijalni problem ne samo lokalnom, već i kantonalnom, a na kraju, i državnom nivou. Istraživanje Federalnog ministarstva je pokazalo da se srednjoškolci u najvećoj meri ne uspevaju zaposliti na poslovima za koje su se školovali, što uzrokuje značajne nedostatke znanja i veština potrebnih za obavljanje posla. Ovakva situacija produbljuje problem nezaposlenosti stvarajući dugoročnu nezaposlenost. Praćenje kretanja na tržištu rada, preko odgovarajućih institucija i njihovo analiziranje u funkciji obrazovnih profila, standarda zanimanja, sadržaja programa, uvođenja novih programa, njihova izmena i prilagođavanje novonastalim potrebama, uslov je za smanjenje nezaposlenosti i stalno usavršavanje znanja.
Za reformu i razvoj  stručnog obrazovanja, ključni koncept je razvoj socijalnog partnerstva.  Socijalno partnerstvo ne sme se shvatiti kao zadovoljavanje forme li imitiranje razvijenih država, već kao obaveza i odgovornost za rezultate, odnosno posledice odluka za koje se opredeljuju oni koji odlučuju. Ono obezbeđuje kvalitet u stručnom obrazovanju i povezivanje sa svetom rada, kao i stvaranja fleksibilnih veza među socijalnim partnerima kako na kantonalnom, tako i na državnom nivou. Iluzija je da se socijalno partnerstvo može postići brzo i efikasno. Odnosi kakvi se u evropi zagovaraju,  ovde su u začecima. Kada je malo vitalne privrede, malo je i partnerstva. Kada su P. Drakera pitali na koji način tranziciju pretvoriti u prednost, odgovorio je: „Posmatrajući svaku promenu, pazeći na svaku priliku. Promena je nešto što ljudi rade, a hir je nešto o čemu ljudi pričaju“. Potisnuta je činjenica da rezultati dolaze od ljudskih delovanja, ljudskog ponašanja i ljudske motivacije.
Svet rada i svet obrazovanja moguće je povezati uspostavljanjem komunikacije za koju je važno razumeti poslate informacije. Informacije uvek nose nova saznanja, u oba smera treba da budu tačne, da stižu na vreme i da budu potpune. Šta to znači u našem slučaju? Da je  informacija tačna zahteva od sveta rada jasnu predstavu o potrebama za obrazovnim profilima, a svet obrazovanja treba da iskaže može li zadovoljiti zahtevima tržišta rada i šta je potrebno da bi se zahtevima izašlo u susret. Da informacija stiže na vreme, svet rada na vreme treba iskazati potrebe prema obrazovnom sistemu, jer za pravljenje obrazovnog proizvoda potrebno je vreme. Da bi informacija bila potpuna, potrebno je uključivanje sveta rada u svet obrazovanja sa jasnim porukama – u kom području rada koje obrazovne profile treba razvijati, šta je od obuka potrebno sprovoditi,  koja znanja, veštine i kompetencije treba svršeni učenik da poseduje.[28] Opštine bi trebalo da prepoznaju da ulaganje u obrazovanje znači i njihov razvoj i prosperitet.
Proces globalizacije ugrožava „male“ zemlje i njihova jedina odbrana je pojačano obrazovanje. Kao velika prepreka promenama vidi se u siromaštvu. Promene su skupe i to je  argument koji često vlast koristi da opravda svoju neaktivnost. Najbolji primer da „male“, najčešće siromašne zemlje jedinu šansu imaju u obrazovanju je siromašna Irska koja se obogatila upravo uspešnim ulaganjem u obrazovanje. Irska je otvorila obrazovni sistem u kome je uspostavljena saradnja između lokalne zajednice, tržišta rada, poduzetnika i roditelja. Svakom učeniku i studentu  je obezbeđeno besplatno obrazovanje, a fokusirali  su se na one kadrove koji  su potrebni privredi. Po završetku školovanja, mladim Ircima je pružena mogućnost brzog zapošljavanja. Ključ irskog uspeha je i fleksibilno obrazovanje za fleksibilno tržište rada.
Pokojni premijer Srbije, dr Zoran Đinđić je rekao: Formula svake uspešne razvojne politike je stavljanje najuspešnijih resursa u funkciju razvoja. Od ljudi moramo napraviti razvojni potencijal, a obrazovanje od budžetskog rashoda pretvoriti u budžetsku investiciju koja će se višestruko vratiti kroz sve vidove društva. Reforma obrazovanja je ključni test za modernizaciju društva
2.1.3.Visoko obrazovanje
Potpisivanjem Bolonjske deklaracije u  Bosni i Hercegovini urušile su se vrednosti koje su krasile  visoko obrazovanje. To ne znači da bolonjski proces nije dobar, već znači da se iz nekog razloga ne sprovodi kako treba. Ideja bolonjskog procesa koji zagovara autonomnost univerziteta, studenta u centru obrazovnog procesa, njegovu mobilnost koja omogućava uključivanje u nastavu i na drugim univerzitetima kako na domaćoj sceni, tako i u inostranstvu, ne može biti loša. Mobilnost kako studenata tako i nastavnog osoblja, podrazumeva osiguranje kvaliteta, kompatibilnost programa i priznavanje diploma. Sve ovo nije nemoguće postići, ako smo svesni činjenice da se Bosna i Hercegovina pre rata mogla pohvaliti zavidnim rezultatima na polju nauke i tehnike. Trebalo je samo urušene kockice , kao puzzle posložiti i nastaviti dalje. Nažalost, nacionalna i državna ostrašćenost su prekinuli dobru praksu na univerzitetima. Kako kaže Davor Pavuna: „ Krivi su mentalni sklopovi koji su iz nekog drugog doba, za ovo vrijeme nisu školovani“[29] Nije se razumelo, a i danas, posle 10 godina od potpisivanja Bolonjske deklaracije se ne prihvata činjenica da opredeljenje države Bosne i Hercegovine za put ka Evropi zahteva usaglašavanje sa evropskim standardima i zahtevima.  Bivši ministar obrazovanja Republike Hrvatske, dr Dragan Primorac  koji je potpisao pristup Hrvatske Bolonjskoj deklaraciji, značaj reformskog procesa objasnio je na sledeći način „Zbog svoje nadnacionalne dimenzije i mogućnosti uspostavljanja spona među nacionalnim kulturama upravo je visoko obrazovanje temeljna poveznica u procesu ujedinjenja Evrope, a „Bolonjski prostor“ znatno veći od trenutačnog prostora Evropske Unije“.[30]
Ozbiljne države traže odgovore na pitanja – kako pomiriti tradicionalno visoko obrazovanje, korporativnu kulturu i demokratiju? Uprkos šarenolikoj  mešavini tradicije i istorije, većina univerziteta širom sveta deli zapanjujuće iste ciljeve – promovisanje društvenog, kulturnog i  ekonomskog razvoja nacije.
Dugogodišnja politička lutanja Bosne i Hercegovine između Istoka i Zapada, tranzicija koja prerasta u trajno stanje, jer zapravo tranzicija postoji još samo u našim glavama, izgovor su za  neprihvatanjem  promena. Ekonomija nema granica, religija nema granica, ali lokalna politika nažalost ima granica. Takvi stavovi proizveli su  jaku partokratiju gde jedna ili dve političke stranke drže sve u rukama. Zato se pojavljuju ministri obrazovanja koji često i nemaju ni akademsko zvanje doktora nauka, pa se tako dešava da u pojedinim kantonalnim ministarstvima obrazovanja nema ni jednog zaposlenog doktora nauka. Postoje visokoobrazovne institucije, egzistiraju, ali nema ko da ih savetuje. Zato ima ko da ih kontroliše, preti i ucenjuje. Svega ima, samo znanja nema. Vraćamo li se udbaško-policijskim državnim uređenjima, ili možda bolje, jesmo li ih ikada i napustili? Naravno da u takvim sredinama cvetaju korupcija i manipulacija.  Korupciju kao takvu  proizvodi sama država, u našem slučaju kantoni, jer svaki zahtev za modernizacijom zahteva planska i permanentna finansiranja. Postavljaju se zahtevi za većom odgovornošću i efikasnošću, kao i briga o kvalitetu.  Pošto su kantoni osiromašeni, bez novca, novac će se uzeti od studenata i tako će univerziteti opstati.  Al Jazeera je objavila podatke Svetske Banke i Instituta za za statistiku pri Organizaciji za obrazovanje, nauku i kulturu Ujedinjenih naroda (UNESCO) o visini bruto domaćih izdataka za istraživanje i razvoj od 2002.do 2010.godine.[31] Istraživanje je obuhvatilo 114 zemalja. Od zemalja bivše Jugoslavije, u istraživanje i razvoj najviše ulaže Slovenija koja se nalazi na 17 mestu svetske lestvice. Crna Gora zauzima 31. mesto, Srbija 36, Hrvatska 40, Makedonija 80. i na kraju Bosna i Hercegovina, 113. mesto. Države koje najviše ulažu u obrazovanje su Izrael, Finska, Švedska, Japan, Južna Koreja, Danska, Švajcarska, Nemačka, Sjedinjene Američke Države i Australija. Najl Fergunson u svojoj knjizi „Civilizacija“ govoreći o nauci kao jednoj od šest ubistvenih aplikacija za moć Zapada, iznosi neke od podataka za Izrael koji su fantastični za tako jednu malu zemlju. „Izmeđi 1980. i 2000, broj patenata  registrovanih u Izraelu iznosio je 7.652, u poređenju sa 367 za sve arapske zemlje zajedno. Samo tokom 2008. izraelski pronalazači prijavili su se za registrovanje 9.591 novog patenta. Ekvivalentan broj za Iran je 50, a za sve većinske muslimanske zemlje u svetu – 5.657. Izrael ima više naučnika i inžinjera po glavi stanovnika nego bilo koja druga zemlja i, takođe po glavi stanovnika, proizvodi više naučnih radova. Izraženi kao udeo u bruto domaćem proizvodu, troškovi civilnih istraživanja i razvoja najviši su u svetu.[32] Ferguson ističe da nemačko-jevrejski bankar Zigmund Varburg nije pogrešio kada je u vreme Šetodnevnog rata, uporedio Izrael sa Pruskom u 18.veku. „Ostrvce peska okruženo neprijateljima – svaka zemlja potrebuje nauku da obezbedi svoj strateški opstanak.“[33]
Priča o finansiranju kroz projekte EU je samo prodavanje magle jer ako iole znanja postoji, trebamo biti svesni da su zahtevi koje postavlja EU vrlo koplikovani imajući u vidu našu birokratiju. Niti smo obučeni, niti imamo dovoljno znanja da „izvučemo“ novce iz fondova EU.
2.1.3.1.Studentski protesti protiv „bolonje“ – Mi i Evropa
Zašto izdvojena priča, kada je sve do sada pisano zajedno? Toliko smo nesretni da se i protestni zahtevi razlikuju u svetlosnim godinama.  U jesen 2009.godine, masovni bojkot studenata danima je potresao Austriju, Nemačku, Italiju, Švajcarsku. Njihovo nezadovoljstvo je bilo usmereno na sistem studiranja, tvrda organizaciona šema ne ostavlja studentima mogućnost usputne zarade (ne žele ili ne mogu da se oslanjaju na roditelje), prepune amfiteatre, tehnički loših uslova rada. Zahtevali su veća finansijska  ulaganja u finansiranje univerziteta i ukidanje semestralnih plaćanja. Zahtevi studenata u Zagrebu i Beogradu su bili usmereni na kritiku zakona, kritiku sprovođenja bolonjskog procesa, visoke  cene školarina. Iako su protesti bili masovni, nisu ni nalik bili onim ideološkim studentskim protestima iz 60-ih ili 80-ih godina prošloga veka.
A mi, nesretni, na brdovitom Balkanu, mi se borimo protiv politikanstva. Dok se naša „elita“ ne dogovori, pamet ove zemlje će biti zatvorena. Bosna i Hercegovina je u toku 2013. godine, dobila poziv da učestvuje u Erazmus+ programu (program Evropske Unije- razmena iskustava u oblasti visokog obrazovanja u vrednosti od 14,7 milijardi evra), za koji su saglasnost trebale dati nadležne vlasti u oblasti visokog obrazovanja. Kako saglasnost nije došla iz Ministarstva prosvjete i kulture RS, Evropskoj Uniji je upućen negativan odgovor na poziv. Protest isprovociran Erazmus + programom je bio samo kap u moru nezadovoljnih  studenata. No ono što muči bosanskohercegovačke akademce je – Bosanska „bolonja“, katastrofalni studentski standard, nedostojni  uslovi stanovanja u studentskim domovima, mito i korupcija na univerzitetima, neandertalski sistem predavanja na fakultetima.
Mi smo na Marsu, a svet oko nas šeta Zemljom.
ZAKLJUČAK
Raspad bivše Jugoslavije doveo je do homogenizacije društva, jačanja nacionalnog diskursa i verske netrpeljivosti. Napravljeni su mentalni sklopovi isključivosti. Recidivi totalitarizma su duboko ukorenjeni u akademskoj zajednici. Ne poštuju se ljudska prava.  Dijalog ne postoji,  ne slušamo se  i ne uvažavamo. Ne razgovaramo sa ne istomišljenicima, ne prihvatamo tuđe stavove, ne postoji empatija prema okruženju, i što je najgore – ne bavimo se ni sobom, izgubili smo čoveka u sebi.  Ali ni toga nismo svesni. Svakodnevno slušamo o dobročiniteljstvu naših dobročinitelja i o njihovim delima govorimo, o njihovim životima, o tome kako je njima teško i kako se muče da nas izbave iz krize. To je ta manipulativna moć medija koja je isključivo u funkciji politike, a sve samo sa jednim ciljem – osloboditi običnog čoveka svakog mišljenja, učiniti mu život „jednostavnijim“. Tako je došlo do onoga što From naziva konformizmom. Opisuje ga kao mehanizam bekstva od istraživanja i pronalaženja sopstvene ličnosti i sukobljavanja sa moćnim pojedincima i institucijama, koji će stati u odbranu zatečenog stanja i time svim silama nastojati da spreče oslobađanje ličnosti. Slobodan čovek je opasan čovek. 
Sterotip koji dominira javnosti da zbog siromaštva  ne možemo izaći iz krize je samo jedan u nizu prikrivenih  zločina. Kriza je duhovno stanje, ona je u našim glavama, kao i rat.  Manipulacija istinom je najuboitije oružje političkih moćnika. Ni ekonomski prosperitet, kao ni najbolje obrazovanje ne mogu nam pomoći. Koren problema je politički. Politikanstvo prisutno u demokratiji na naš balkanski način razdvaja ljude, a politika treba da ih spaja.  Don Ivan Grubšić je rekao da je teško biti čovek u politici, a ja ovom prilikom dodajem, teško je uopšte biti čovek. Velika je šteta što naši političari ne čitaju i ne obrazuju se. Oni duboko veruju da su likovi u delima Meše Selimovića likovi iz prošlosti. Za Kiplinga  verovatno malo njih zna, Hanu Arent su čitali oni koji su imali vezu sa Fakultetom političkih nauka, a za Đuru Šušnjića, tog vrsnog sociologa čija su dela bila zabranjivana zbog istine koju je proklamovao, nisu sigurno ni čuli.
Živimo u postkonfliktnoj zemlji u kojoj će se teško doći do istine.


[1] Hana Arent, Istina i laži u politici“, Filip Višnjić, Beograd, 2004. Str. 37.
[2] Ozren Žunec, „Za umjetnost“ Zbornik radova u čast Danku Grliću povodom dvadeset godina od njegove smrti, FF press, Zagreb, 2004., str. 23.
[3] Hana Arent, „Istina i laži u politici“, Filip Višnjić, Beograd, 2004.
[4] Isto, str. 13.
[5] http://www.slobodnaevropa.org/content/broj_stradale_djece_bih/2051022.html
[6] Ričard Bernstin, „Refleksija o radikalnom zlu: Arent i Kant“, u: Daša Duhaček & Obrad Savić, Zatočenici zla: Zaveštenje Hane Arent, op.cit., str. 77.
[7] Vukašin Pavlović, Politička moć, Zavod za udžbenike, Beograd, 2012., str. 217.
[8] http://www.media.ba/bs/ratni-zlocini-magazin/dosije-rat-i-brojevi
[9] Najl Ferguson, Civilizacija, Službeni Glasnik, Beograd, 2013., str. 41.
[10] Isto, str. 14.
[11] Boris Buden, „Zona prelaska: o kraju postkomunizma“, Fabrika knjiga, Beograd, 2012., str. 21.
[12] Isto, str. 22.
[13] http://www.slobodnaevropa.org/content/berlinski_zid/1866092.html
[14] „Kažu da postoji negde mesto pravog suda i pune istine. Tu se saznaje i objavljuje sve što je među ljudima bilo skriveno i tajno, kazuje se sve što je  ostalo prećutano i nerečeno, ispravlja se sve što je ikad  bilo naopako i krivo...Tu se pitanje ljudskog postojanja pravo postavljai ukoliko zo zavisi od čoveka – do kraja rešava...Ako postoji, može li se znati gde je i kako se dolazi do njega? Može. Ono je među nama, ovde gde sada stojima.?!?“ Ivo Andrić, Znakovi pored puta, Sezam Book, Zrenjanin, 2005., str.66
[15] Ivo Andrić, Znakovi pored puta
[16] http://www.politika.rs/rubrike/Hronika/Mediji-oblikuju-stvarnost-bez-odgovornosti.lt.html
[17] „Vlasti je dostojan samo onaj koji služi“ Bela Hamvaš
[18] http://portal.skola.ba/start/LinkClick.aspx?fileticket=buPSsaSWkg8%3D&tabid=54
[19] Kvalitetno obrazovanje za sve , Ministarstvo prosvete i sporta, Beograd, 2004., str. 42-43
[20] Marijana Semić, Odnos štampanih medija prema reformi obrazovanja 2001/2007, Beoštampa i Fakultet za medije i komunikaciju, Univerziteta Singidunum, beogra, 2008.
[21] http://www.fes.ba/files/fes/pdf/publikationen/2013/FES%20-%20studija%20o%20nezaposlenosti%20-%202013_11_29.pdf
[22] Finska je uzeta kao primer zbog odličnog obrazovnog sistema (dosledno izvrsni uspesi na međunarodnim ispitima učeničkih postignuća, najmanjim razlikama u uspehu na svetu, podjednako visokim mestom na lestvici privredne konkurentnosti, korporativne transparentnosti i opšte dobrobiti i kvaliteta življenja)
[23] Pasi Sahlberg, Lekcije iz Finske, Školska knjiga, Zagreb, 2012., str. 55
[24] Ministarstvo civilinih poslova koordinira ovu oblast na nivou države, kantoni Federacije su nadležni za srednje obrazovanje, kao i entitet Republike Srpske i Brčko Distrikt. U Federaciji svi kantoni imaju svoje zakone koji regulišu sv enivoe obrazovanja, u RSrpskoj, sve je regulisano entitetskim zakonodavstvom, Brčko Distrikt ima svoje zakone koji regulišu sva četiri nivoa obrazovanja.
[25]file:///C:/Users/marijana/Downloads/Analiza%20upisne%20politike%20u%20srednjim%20skolama_Finalna.pdf
[26] Federalni zavod za zapošljavanje: Analiza tržišta rada i zapošljavanja u Federaciji BiH u 2012. godini sa procjenama za 2013.godinu, str. 7. (2013).
[27] Agencija za rad i zapošljavanje BiH: Istraživanje tržišta rada u BiH u cilju utvrđivanja usklađenosti obrazovnog sistema sa potrebama tržišta rada u 2012. godini, str. 14. (2012). str. 13. (2012)
[28] Marijana Semić, Doktorska disertacija „Komunikacija između sveta obrazovanja i sveta rad u Srbiji“, Novi Pazar, 2009.
[29] http://www.dugirat.com/novosti/107-mediji/14271-davor-pavuna-na-obrazovni-sustav-proizvodi-ljude-bez-muda-v15-14271
[30] Vjesnik, 28. lipnja 2005. Posebni prilog, str. 3.
[31] http://balkans.aljazeera.net/vijesti/koliko-zemlje-regije-ulazu-u-razvoj
[32] Najl Fergunson, Civilizacija,Službeni Glasnik, Beograd, 2013., str. 116.
[33] Ibid, str. 116.

Primjedbe

Objavi komentar

Popularni postovi s ovog bloga

APORIJE INTERKULTURALNE KOMUNIKACIJE

Prenosim Vam svoj rad pisan za konferenciju u Opatiji. Pitanje interkulturalne komunikacije osnov za uspostavljanje dijaloga na našim prostorima.  Sažetak: Poslije velikih patnji, nesreća, opčinjenosti strahom, mržnjom i nepovjerenjem, nacionalnom i vjerskom ostrašćenošću, postavlja se pitanje postoji li za uspostavljanje interkulturalne komunikacije dovoljno tolerantnosti na prostoru bivše Jugoslavije? U vrijeme prijelaza iz socijalizma u kapitalizam, socijalno je uništen pojedinac, što je rezultiralo jačanjem kolektivnog identiteta. Pripadnost zatvorenoj zajednici ojačalo je mržnju prema svemu nepoznatom i neizvjesnom. Prisjetimo se Dvornikovića: „Naš čovek u suštini poznaje samo obe krajnosti: apsolutnu veru i zanos ili duboko nepoverenje i odvratnost“. Vladajuće elite opstaju na manipulaciji emocijama, šireći ideologiju nacionalne pripadnosti. Nažalost, politička neosviještenost i zavedenost idu i dalje pa tako uzrokuju i antagonizam unutar istog naroda dokazivanjem lokalnih

SREĆU ČINE MALE STVARI

U moru dnevnih događaja, zahtjeva, očekivanja, dnevnih vijesti od kojih mnogi žele da pobjegnu, u moru obaveza i odgovornosti, stignete li da pomislite na sebe i svoje želje? Šta Vas čini sretnima? Imate li neko svoje mjesto koje davno niste posjetili? Kada ste posljednji put bili na žuru ili sa prijateljima na utakmici ili možda na nekoj modnoj reviji? A u nekoj dobroj, onoj staroj, pravoj kafani gdje su stolovi i dalje prekriveni stoljnjacima crveno-bijelih kockica i gdje se rakija služi u čokanjčićima? Ili, kada ste posljednji put onako bez ikakve obaveze gluvarili ulicama svoga grada, a da niste pogledali na sat u obavezi da se vratite kući? Ako bih nastavila da Vas podsjećam šta odavno niste uradili, rastužila bih Vas, a to ne želim. Želim da Vas vratim sebi jer ne želim da zaboravite na sebe. Živi ste! Nisu Vam potrebni prokleti novci, to je samo izgovor. Potrebna Vam je želja da se otisnite i uradite ono što zaista želite. Sa prijateljima ili bez n

CORONA/COVID - 19 VIRUS, NAŠE NAVIKE I BILL GATES

Zanimljivo je biti na privremenom i neplaniranom odmoru u slu č aju da ste racionalni, da puno ne znate i da ž ivite po onoj staroj «a šta ć emo» i nastavite da radite kao da se ništa oko vas ne dešava, a sve samo iz razloga jer vaši poslodavci ne mare za vas, njih samo zanima njihov profit. Najo č itiji primjer je bankarski sektor. Ako im se ne daj bo ž e obratite, vra ć aju vas na birokratske korake, kao da je najnormalnije da se «šetkate» od šaltera do šaltera i da ovjeravate koje kakve papire. Ako se obratite ljekarima, re ć i ć e vam da ne dolazite, a ne ć e vam re ć i da nemaju dovoljno testova, da nema dovoljno respiratora, ne ć e vam re ć i da su neorganizirani i da mole dragog Boga da im telefon što manje zvoni. Ako odete u apoteke po maske i rukavice, teško ć ete ih na ć i. Masku mo ž ete sami napraviti, a rukavice …pa dobro, ako ih nema, pra ć e te č eš ć e ruke. Ako se odlu č ite ujutru kada otvorite o č i da uklju č ite televizor, re ć i